Podstrony
- Strona startowa
- 59 James Luceno Agenci Chaosu I Próba bohatera
- Dodd Christina Romantyczna gra
- Perez Reverte Arturo Terytorium Komanczow.BLACK
- Adobe Photoshop CS2 Podrecznik
- Trylogia Hana Solo.03.Han Solo i utracona fortuna (3)
- Dav
- Wojciech Markert Generał Broni Władysław Anders
- Magik Magdalena Parys
- Hoss Autobiografia
- Clarke Arthur C Ogrod ramy (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- spartaparszowice.keep.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Konrad Wallenrod - bohater specyficzny, to jeszcze typ postaci byronicznej, mi³oœæ jego realizuje siê w ma³¿eñstwie i dopiero wskutek obowi¹zku walki staje siê tragiczna, nie ma tu dos³ownej metamorfozy, samobójstwo na koñcu jest nieodwo³alne.Czyn dyskusyjny - to zdrada przysiêgi, nierycerski podstêp wobec wroga.Gustaw - Konrad z Dziadów Mickiewicza.To idealn t bohatera y 5'P romantycznego.Kocha i jest odrzucony, bo jest zbyt nik³¹ parti¹.Pope³nia samobójstwo.W Czêœci IV daje wyraz ogromowi swojego cierpienia granicz¹cego z ob³êdem - tu funkcjonuje jako Gustaw-poeta-nieszczêœliwy kochanek.W Czêœci III "zapisuje" na œcianie swoj¹ metamorfozê ("Umar³ Gustaw, narodzi³ siê Konrad").Konrad jest j u¿ "¿o³nierzem sprawy narodowej", spiskowcem i wiêŸniem.W imiê ojczyzny wystêpuje nawet przeciw Bogu - to jego z³y czyn.Jest dumny, poezjê pragnie wykorzystaæ jako orê¿.Pojedynek z Bogiem przegrywa, lecz ¿ycie nie jest zakoñczone - wizja ostatnia to Konrad w szeregu sybirskich skazañców.Jacek Soplica - z Pana Tadeusza A.Mickiewicza.Mickiewiczowski bohater romantyczny przechodzi swoj¹ ewolucjê.Jacek Soplica jest ju¿ inny ni¿ Gustaw-Konrad.Nie jest poet¹, inna jest jego m³odoœæ.Inaczej wygl¹da jego walka patriotyczna - jest emisariuszem, dzia³a wœród t³umu, nie jako wybitna jednostka.Nie próbuje siê zabiæ po mi³osnym zawodzie, a gdy umiera w koñcu utworu - umiera naprawdê.Tym niemniej jego zwi¹zek z bohaterem romantycznymjest silny - ta sama tragedia mi³osna, przeistoczenie z bojowego, dumnego Soplicy w skromnego ksiêdza Robaka, zamiana mi³oœci na walkê.Kordian - tytu³owy bohater dramatu J.S³owackiego.To znów typ idealny.M³ody, wra¿liwy, o poetyckiej naturze - Kordian zakochany jest w starszej nieco Laurze.Odrzucony, strzela do siebie.¯yje dalej - zwiedza Europê i przeistacza siê w bojownika o wolnoœæ kraju, bierze udzia³ w spisku, decyduje siê zabiæ cara.To w³aœnie to - królobójstwojest dyskusyjnym czynem Kordiana i nie dochodzi do skutku.Fian³ tak¿e jest niejasny.Trwa egzekucja.Kordian ma zostaæ stracony, pêdzi ju¿ pos³aniec z u³askawieniem, lecz nie.wiadomo czy zd¹¿y.Hrabia Henryk - g³ównapostaæNie-Boskiejkomedii Z.Krasiñskiego.Bardzo du¿o ma z bohatera romantycznego, w³aœciwie jest bohaterem romantycznym, tyle ¿e zauwa¿amy pewne odstêpstwa: Hrabia Henryk ¿eni siê - zak³ada rodzinê, ma syna Orcia.Dopiero po tych szczêœliwych wydarzeniach rozpoczyna siê dramat poety, który nie potrafi ¿yæ normalnie.Gdy podejmuje walkê, jest to idea³ nie narodowy, lecz klasowy - Henryk jest przywódc¹ arystokratów w walce z rewolucjonistami.I tak, od byronicznego Konrada Wallenroda po naczelne postacie dramatu romantycznego i eposu, przebiega ewolucja bohatera romantycznego.Wypada wspomnieæ, ¿e wyœmia³ go Aleksander Fredro.Trzeba zaznaczyæ, ¿e sta³ siê ten typ wzorcem postawy syna wci¹¿ walcz¹cego narodu polskiego.Mit bohatera romantycznego jest podobno zakorzeniony w psychice ka¿dego Polaka, choæ s¹ tacy, którzy twierdz¹, ¿e ostatnio w dobie komputera i biznesu zanika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]