Podstrony
- Strona startowa
- Psychosis and Spirituality Consolidating the New Paradigm ed by Isabel Clarke 2nd Edn (2010)
- Clark Hulda Kuracja życia wg dr Clark
- Zen and the Heart of Psychotherapy by Robert Rosenbaum PhD 1st Edn
- (eBook) James, William The Principles of Psychology Vol. II
- Aronson Elliot Psychologia spoleczna Serce i umysl
- Parsons Tony Mezczyzna i chlopiec
- pf 10s049 51
- Lackey Mercedes Wiatr furii
- Kazantzakis Nikos Ostatnie kuszenie Chrystusa (2)
- Chruszczewski Czeslaw Fenomen kosmosu (SCAN dal 1132)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- dudi.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.diagnostyczna jest bowiem ograniczona do minimum (patrz: SÄ™k, op., cit.) (model 4 naRys.1.).Scharakteryzujmy bliżej wszystkie te sytuacje (przedstawia je Rys.1.), w któ-rych zmienia siÄ™ rola psychologa w zależnoÅ›ci od celu jego dziaÅ‚ania.Badania dla celów naukowych badania podstawowe.W wiÄ™kszoÅ›ci ba-daÅ„ prowadzonych dla celów naukowych dziecko jest zródÅ‚em informacji o typo-wym (przeciÄ™tnym) dla danego okresu rozwoju poziomie funkcjonowania - możnapowiedzieć, iż interesuje tu badacza nie tyle ono samo jako osoba, co różne wÅ‚aÅ›ciwo-Å›ci jego funkcjonowania i organizacji psychicznej.Zwykle też badacze porównujÄ…cwyniki badaÅ„ uzyskane przez różne dzieci (lub różne grupy dzieci) ze sobÄ… poszukujÄ…ogólniejszych prawidÅ‚owoÅ›ci rozwojowych, np.: ustalajÄ… etapy ksztaÅ‚towania siÄ™ go-towoÅ›ci dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania (por.BrzeziÅ„ska, 1987;JabÅ‚oÅ„ski, 2000); analizujÄ… zakres aktywnoÅ›ci motorycznej niemowlÄ…t dokonujÄ…c me-ta-analizy porównawczej badaÅ„ prowadzonych w latach 1958-1986 w USA i Japonii(Bornstein, 1995, Tab.1., s.70); opisujÄ… zachowania spoÅ‚eczne w okresie niemowlÄ™-cym i poniemowlÄ™cym ukierunkowane na rówieÅ›ników oraz ukierunkowane na matkÄ™i poszukujÄ… ich zwiÄ…zku z efektami rozwoju poznawczego dzieci (por.przeglÄ…d: Mu-satti, 1995a, s.122-125 oraz s.125-126); analizujÄ… odmienność interakcji dzieci gÅ‚u-chych z matkami w stosunku do interakcji dzieci sÅ‚yszÄ…cych (Wood, 1995, s.223-228); opisujÄ… różnice w zachowaniu dziecka w sytuacji przeżywania przezeÅ„ konfliktupoznawczo-spoÅ‚ecznego w zależnoÅ›ci od poziomu rozwoju poznawczego (por.bada-nia przytaczane przez Durkina, 1988, s.49-51).CzÄ™sto szczególnie w badaniachdzieci maÅ‚ych stosuje siÄ™ metodÄ™ studium przypadku i poprzez odnoszenie zebranychdanych do modelu teoretycznego także szuka ogólniejszych prawideÅ‚ (por.np.obser-12Anna BrzeziÅ„ska, Dziecko w badaniach psychologicznychwacje dziewczynki w wieku 18-32 miesiÄ™cy, dotyczÄ…ce jej zdolnoÅ›ci do komunikacji ireprezentacji ujawnianych w zabawie w role czynione przez Musatti, 1995b, s.199-210 i nast.).PoddajÄ…c analizie te i wiele innych przykÅ‚adów badaÅ„ podstawowych zudziaÅ‚em dzieci w różnym wieku nie sposób nie postawić pewnych pytaÅ„.Jak traktujÄ…badacze dzieci w swoich badaniach czy jako obiekty charakteryzujÄ…ce siÄ™ pewny-mi interesujÄ…cymi dla nich wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami, jako zródÅ‚a informacji o interesujÄ…cychich zjawiskach czy też jako ludzi w okreÅ›lonym wieku i pÅ‚ci, o różnej wiedzy i umie-jÄ™tnoÅ›ciach, bogatym doÅ›wiadczeniu życiowym, zmagajÄ…cych siÄ™ z różnymi proble-mami typowymi lub nie dla tej fazy życia, w której siÄ™ znajdujÄ…? Czy tworzÄ… takie sy-tuacje, które dajÄ… dziecku poczucie bezpieczeÅ„stwa, zwiÄ…zane z tym, iż rozumie ono,co siÄ™ dzieje i dlaczego otrzymuje takie a nie inne polecenia i zadania do wykonania?Czy dbajÄ… o to, by tworzone sytuacje byÅ‚y psychologicznie realne, tzn.odwoÅ‚ywaÅ‚y siÄ™do ważnych w tym okresie życia motywów i uruchamiaÅ‚y dziaÅ‚ania wymagajÄ…ce wy-konania czynnoÅ›ci możliwych do wykonania w tym wieku? Jak wyglÄ…da pomieszcze-nie, w którym badania bÄ™dÄ… prowadzone?8 Jak zachowuje siÄ™ badacz, gdy dzieckoodmawia wykonania czegoÅ›, zadaje pytania, domaga siÄ™ wyjaÅ›nieÅ„, a on przerywawykonywanie jakiegoÅ› testu, bo zgodnie z instrukcjÄ… musi go przerwać po 3 odpowie-dziach nieprawidÅ‚owych? Co robi badacz, gdy dziecko wychodzi z pokoju badaÅ„, chcejeść czy pić, zÅ‚oÅ›ci siÄ™, zaczyna grymasić czy pÅ‚akać?DIAGNOZAPOMOCPSYCHOLOGICZNAPSYCHOLOGICZNAz wynikówspecjalista i/lub opiekunpsycholog dokonuje roz-MODEL 1badaÅ„ psychologa - badaczapoznania problemu sam opracowujÄ… i realizujÄ… pro-gram pomocy dziecku i/lublub we współpracykorzystajÄ… różni specjaliÅ›ciD ’! (P)z innymi specjalistami jego Å›rodowiskui/lub opiekunowie dziecka8BADACZPor.opis przygotowania pomieszczenia do badaÅ„ w przedszkolu oraz przygotowania do nic----------------- iekuh dziecka w wprzedszkolnym Smykowski, 1999; także: badania Marii Kurek (1999) prowadzone w domach rodzinnychdzieci z ZespoÅ‚em Downa.przekazuje wynikipsycholog dokonuje roz- specjalista i/lub opiekunMODEL 2Aswego rozpoznania13poznania problemu sam opracowujÄ… i realizujÄ…program pomocy dzieckulub we współpracyinnemu specjaliÅ›cieD Ò! Pz innymi specjalistami i/lub jego Å›rodowiskuAnna BrzeziÅ„ska, Dziecko w badaniach psychologicznychCo dzieje siÄ™ wtedy, gdy badacz przypadkowo (bo nie to jest celem jego badaÅ„) od-krywa jakÄ…Å› niepokojÄ…cÄ… wÅ‚aÅ›ciwość u dziecka, np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]