Podstrony
- Strona startowa
- Cussler Clive, Perry Thomas Przygoda Fargo 05 Piaty kodeks Majow
- Rodrigues dos Santos Jose Kodeks 632
- Władysław Boziewicz Polski kodeks honorowy
- kodeksdrogowyi(bitnova.info)
- Kodeks rodzinny i opiekunczy
- Focjusz Kodeksy IV
- Focjusz Kodeksy III
- Tom Clancy Suma wszystkich strachow t.1
- Moorcock Michael Elryk z Melnibone Sagi o Elryku tom I
- Korean DUMMIES
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- szkodnikowo.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Aukasza 3,21.114Ewangelia według św.Jana 5,36.115Księga Psalmów 118/117/,15 16.116Tamże 33/32/,6.117Tamże.118Księga Mądrości 1,7.119Księga Psalmów 143/1427,10.120Księga Izajasza 61,1.121Księga Hioba 33,4.122Księga Psalmów 104/103/,30.123Tzn.nie w Trójcy Zwiętej.124Księga Psalmów 143/142/,4.mogą rozdzielić jedności osoby, jak ręka Boga", ramię", mądrość", moc", prawica", Słowo" i inne temu podobne.W naturze ludzkiejbowiem tego rodzaju słowa nie czynią z jedni dwoistości i nie dzieląosoby.Jeśli natomiast w jakimkolwiek miejscu wzmiankuje się słowo Syn" wypowiedziane jednocześnie ze słowem Ojciec", oznacza onoinną osobę, jak w wersecie: Ty jesteś Synem moim", w którym Bógwyraża to w sposób zawoalowany i ukryty, dodaje bowiem: Ja Ciebie125 126dziś zrodziłem" i %7łądaj ode mnie".Ponieważ są to słowa ludzkie,nie odpowiadające naturze boskiej, ukrywają i zaciemniają obwieszczenieSyna.Tak samo ma się rzecz z podobnymi wypowiedziami.Dlaczegowięc prawica", Słowo", moc" i inne tego rodzaju wyrażenia są uży-wane w stosunku do Syna Ojca, a nie odwrotnie w stosunku do OjcaSyna? Albo dlaczego Ojciec nie pochodzi od Syna, lecz Syn od Ojca?Co więcej ręka", ramię", mądrość", słowo" odnoszą się do same-go człowieka, ale nie można byłoby powiedzieć: człowiek prawicy lubmądrości czy innych tego rodzaju właściwości, podobnie jak nie mówimy:drzewo gałęzi, lecz gałąz drzewa.[194a] Ducha nazywa się palcem Bo-żym, a ponieważ palec stanowi część ręki, słusznie można powiedzieć,że należy nie tylko do Boga, ale także do Syna, który jest prawicą Oj-ca.Nie mówi się wszak odwrotnie, że Syn należy do Ducha, gdyż niemożna powiedzieć, że ręka należy do palca.Z tych względów zatem niebyło rzeczą możliwą ani potrzebną obwieszczenie od samego początkuSyna czy Ducha zamiast Ojca.Dlatego właśnie Boga, jak mówiliśmy,nazwano ojcem ludzi, natomiast nazwanie Boga naszym synem czy du-chem byłoby niemożliwe i nielogiczne.Dlatego też obwieszczenie Ojcaprzez zwyczajne posługiwanie się tym słowem objawiło wówczas ludo-wi i wyraznie mu wskazywało jedną osobę.Gdyby Syn czy Duch zostaliobwieszczeni, to obwieszczono by dwoistość Osób: ten, kto usłyszałbysłowo Syn, od razu skierowałby się ku Ojcu.Tak samo miałaby sięsprawa z Duchem, gdyż od razu powstałoby pytanie, do kogo ten Duchnależy.Zrodziłoby się ono w umysłach, których choroba polegająca nabłędzie wielobóstwa osiągnęła stan nieuleczalny, zaprzeczający boskiemuplanowi zbawienia.Poza tym, co powiedziano, nie byłoby rzeczą możliwą, tak jak w wy-padku Syna i Ducha, ukryć Osobę Ojca za pomocą zmyślnych sposo-bów, ponieważ wyrażenia Duch Boży", prawica", mądrość", moc" sąw stanie ominąć złowieszcze skojarzenie z wielobóstwem i ukrywająprzed ludem tkwiącą w nich różnicę w pojmowaniu Osób, natomiast ob-wieszczając Ojca Boga można pojmować zarówno Tego, który został zro-dzony, jak i Tego, który pochodzi od Niego; nie byłoby więc już możli-wości ani ukryć, że to wyrażenie wprowadza różnicę między Osobami,125Tamże 2,7.126Tamże 2,8.ani pośpieszyć z tym samym środkiem leczniczym do ludzi chorych nawielobóstwo.I przeciwnie, jeśliby Ojciec został nazwany ręką Syna czyDucha, to nie mógłby On ani sam się ukryć, ani ukryć dwoistości Osób,bym już nie mówił, że nikt nie mógłby wątpić, iż słów tych nie wy-powiedziano w sposób oczywisty i że nie mają one sensu i podstawynaturalnej.Dlaczego więc nie można było obwieścić Trójcy jednocześnie,od samego początku? Dlatego, że jak dla osób chorych na oczy silneświatło, chociaż samo przez się zbawcze, jest bardzo szkodliwe w swejintensywności, tak dla ludzi zaślepionych wielobóstwem pojęcie TrójcyBożej byłoby zbyteczne i przyniosłoby szkodę.Takie oto problemy roz-waża ten pobożny pisarz w trzech rozdziałach siódmej księgi, którychnumeracja idzie po dwudziestym szóstym rozdziale.W rozdziale trzydziestym wykazuje, że pierwszy wstrząs" stanowiłpodstawę drugiego i nie tylko przyniósł pożytek ludziom czasów Moj-żesza, którym obwieścił [194b] Boga Ojca, lecz także ludziom czasówAaski.Dlatego bowiem, że pozwolił uważać Boga za Ojca ludzi, każdy,kto naprawdę oddał się Bogu, mógł się rzeczywiście nazywać synemBożym; z tego właśnie powodu drzwi i droga do Wcielenia stanęłyotworom.Stąd leż i drugi wstrząs", ogłaszający Syna jako że tosłowo stało się już zwyczajne również wśród prostych ludzi nie nie-pokoił tych, którzy je słyszeli, zresztą przyzwyczaili się oni do tegosłowa i byli z nim osłuchani dzięki lekturze Starego Testamentu.Niezżymali się już na nie, co by robili, gdyby nie przywykli do niego dziękiStaremu Testamentowi.Podobnie obwieszczenie Syna albo Ducha zarządów Prawa wydawałoby się z wyżej wymienionych powodów szkodli-we dla tych, którzy jeszcze nosili w sobie ślady błędu wielobóstwa.Taksamo byłoby rzeczą niemożliwą, żeby nastąpiło Wcielenie Ojca czy Du-cha i żeby pozostawali Oni w cieniu mając możność ukrycia się w takisposób, jak Syn.Jeśli już kiedy słowo Syn" weszło w powszechneużycie i stało się obiegowe, ponieważ nazywało się Synem Boga, jak by-ło w rzeczywistości jeśli już, oszaleli, chcieli strącić że skały Syna,który przybrał ciało127, bili Go po twarzy128, w końcu przytwierdzilido krzyża, to czegóż by nie dokonali i sami, i ich uczniowie, gdybyWcielony, w którym widzieli postać niewolnika, powiedział: Ja jestemOjcem" czy Ja jestem Duchem Zwiętym"? Tak więc wszystko, co do-tyczy Wcielenia, dokonało się zgodnie z planem Bożym, przewyższają-cym jakikolwiek rozum, jakąkolwiek myśl i urzeczywistniło zbawienieludzi.Słowo nie stało się ciałem od początku między innymi i dlatego,że nie można było od razu podać chorym najsilniejszego lekarstwa, lecztakie, które w sposób naturalny mogło przynieść nieco ulgi w chorobie.Innym powodem było jeszcze i to, że Słowo Wcielone od początku nie127Ewangelia według św.Aukasza 4,29.128Ewangelia według św.Marka 14,65.tylko nie mogło przynieść takiego samego pożytku, jak wówczas, gdypojawiło się na końcu, lecz także byłoby uznane przez bałwochwalców128Za wezwanie do herezji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]