Podstrony
- Strona startowa
- Charles M. Robinson III The Diaries of John Gregory Bourke. Volume 4, July 3, 1880 May 22,1881 (2009)
- Moorcock Michael Zeglarz Morz Przeznaczenia Sagi o Elryku Tom III
- Moorcock Michael Zeglarz Morz Sagi o Elryku Tom III
- Jakub Ćwiek Kłamca, Ochłap Sztandaru Tom III
- Michael Moorcock Rune Stuff tom III
- iii rozbior polski insurekcja kosciuszkowska (2)
- May Karol Winnetou tom III
- dokonania i porazki jana iii so
- King Stephen Mroczna Wieza III (2)
- Cussler Clive, Perry Thomas Przygoda Fargo 05 Piaty kodeks Majow
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- vader.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ciało Adama Bóg ulepił z ziemi; według poglądu przeciwnego: nie z ziemi, leczz wody i ducha24.Duch, którego tchnął Pan w oblicze Adama, był duchem prze-mijającym; przeciwnie: nie był to duch przemijający, lecz dusza [290a] nieśmiertel-na.Nie był to ani duch doczesny, ani dusza, lecz rozum, ponieważ człowiek składasię z trzech składników: rozumu, duszy i ciała25; i pogląd przeciwstawny: żadnymz trzech wzmiankowanych składników nie był duch w niego tchnięty, był to DuchZwięty; i to nie duch ani rozum stworzyły duszę, stworzyło ją tchnienie Stwórcy.Ziemia, woda i pozostałe składniki ulegają przemianie w owoce i rośliny, jedze-nie przekształca się w substancję mięsistą, nerwy i inne składniki; z poglądu prze-ciwstawnego wynika, że ziemia nie ulega przemianie w rośliny i owoce ani jedzenie- w nasze ciało26.Po śmierci dusza ani nie odłącza się od ciała, ani nie pozostaje w grobie; i od-wrotnie: dusza nie przebywa ani w ciele, ani w grobie.W tej sprawie Gobar,rozporządzając aż w nadmiarze, bo tysiącami świadectw, przytacza jedynie świa-dectwa wzięte od Seweriana z Gabala27 i od Ireneusza28.Każdy stwór jest zniszczalny i śmiertelny, jedynie z woli Boga może nie ulecrozkładowi i pozostać niezniszczalny; pogląd przeciwny: to, co z natury jest znisz-czalne, nie może być z woli Boga niezniszczalne.Kto tak twierdzi, zaprzecza samsobie i przypisuje Stwórcy rzeczy niemożliwe.W związku z tą kwestią autor cytujesłowa męczennika Justyna29.Justyn wszczął walkę z myślą pogańską Platona, którypowiedział: Ponieważ jesteście urodzeni, nie jesteście nieśmiertelni ani całkowicieniezniszczalni, mimo to nie ulegniecie zniszczeniu i nie zaznacie losu śmiertelnego,ponieważ otrzymaliście silniejsze więzy, którymi jest moja wola"30.I nasz męczennikzbija sofizmat platoński31, udowadnia, że Platon wprowadził stwórcę-demiurga,który zaprzecza sam sobie, i nie łączy swych słów żadną konsekwentną więziąlogiczną, ponieważ zgodnie z wszelką koniecznością albo to, co zostało stworzone,jest zniszczalne zgodnie z powyższą definicją, albo kłamie on mówiąc, że wszystko,co ma początek, jest zniszczalne.Gobar natomiast usiłuje tak odwrócić argumentac-ję mającą zbić pogląd helleński32, żeby służyła ona do obalenia stanowiska Kościoła.23Orygenes De principiis II 8,3, s.155-156 (wyd.Koetschau).24Por.Ewangelia według św.Jana 3,5.25Teodoret dz.cyt., 23 (wyd.PG LXXX, kol.121AB).26Grzegorz z Nyssy Oratio catechetica 37 (wyd.PG XLV, kol.93A-97B); por.też PGXLIV, kol.225A-229B; Cod.234 [291 a].21Patrz Cod.59 przyp.6.28Patrz Cod.48 przyp.7.29Patrz Cod.120 przyp.6 oraz Cod.125 przyp.1.30Platon Timajos XLI A-B.31Pseudo-Justyn Cohortatio ad Graecos 33 (wyd.PG VI, kol.281C-284A).32 Helleński" w greckim języku epoki bizantyńskiej oznacza pogański"; tak jak Hel-len" znaczy Grek-poganin, w przeciwieństwie do określenia Rzymianin": Grek-chrześ-cijanin. 166Tak więc omawiane rozdziały autor opracował, zgodnie ze swym zwyczajem, zapomocą podwójnych, sprzecznych ze sobą cytatów, po czym powrócił do roz-działów o jednolitym charakterze.Najpierw mówi, że jest to trzydziesty ósmyrozdział całości i że zawiera on naukę o wcieleniu Pana naszego, opracowanąprzez św.Eustacjusza, który zasiadał na tronie biskupstwa Antiochii33, a następ-nie przedstawia, jaka była nauka przeświętego [290b] Cyryla, biskupa Aleksand-rii34; dalej ukazuje, jak Doktorzy Kościoła rozumieli słowa: Lecz o dniu owymi godzinie owej nikt nie wie, ani Aniołowie, ani Syn, tylko sam Ojciec"35 i jakrozumiał to Sewer.Po przedstawieniu tej tematyki w jednolitym ujęciu autor powrócił do przyta-czania cytatów i wypełnił nimi czterdziesty drugi rozdział, w którym jest mowao tym, że Pana naszego Jezusa Chrystusa wykarmiła mlekiem Matka Boża Mary-ja, i przeciwnie - nie wykarmiła
[ Pobierz całość w formacie PDF ]