Podstrony
- Strona startowa
- Pratchett Terry Nomow Ksiega Wyjscia scr
- Stephen W. Hawking Krotka Historia Czasu
- securing redhat
- Jan od Krzyża, Dzieła
- Cammilleri Rino Inkwizytor
- Cale zdanie nieboszczyka
- Sekowski Stefan Galwanotechnika Domowa Rozmiar 1 MB
- Gould Judith Piękne i bogate(1)
- Rushdie Salman Harun i morze opowiesci scr
- Access 2000 Księga eksperta (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kolazebate.pev.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Językiem wykładowym w szkołach stał się język polski zamiast dotychczas obowiązującej łaciny.Także teatr walczył o język narodowy.Także bohaterowie bajek Krasickiego mówili językiem potocznym, ale czystym i poprawnym.„O poprawie wad wymowy”Jest to dzieło autorstwa Stanisław Konarskiego.Dzieło to krytykuje napuszony, zawiły i skomplikowany styl budowy.Chce on aby język polski był czysty i naturalny.„Gramatyka dla szkół narodowych”Podręcznik autorstwa Onufrego Kopczyńskiego.Miał on kształtować poprawność językową ówczesnych Polaków.GATUNKI LITERACKIEEPIKApowieśćpowiastka filozoficznapoemat heroikomiczny(parodia poematu heroicznego czyli eposu bohaterskiego)satyra dialogowabajkapowieść epistolarnapublicystykaLIRYKAsielankawierszerotykodahymnDRAMATkomediatragediaCECHY CHARAKTERYSTYCZNE CZŁOWIEKA OŚWIECONEGOczłowiek oświeconyracjonalistaencyklopedystawróg ciemnoty i zabobonuoptymista wierzący w ludzki umysł i przyszłe królestwo „rozumu”należący do wolnomularstwa, czyli masoneriiczłowiek ogładzonyma wykwintne manieryelokwentnywszechstronnie wykształconyeleganckiracjonalistabłyskotliwyentuzjasta nauki i przeciwnik zabobonówczłowiek rewolucyjnego czynuświetny mówcazwolennik radykalnych rozwiązańgłoszący ideały równości i braterstwaczłowiek sentymentalnykierujący się sercemuczuciowydobrotliwyR O M A N T Y Z MRamy czasoweEUROPAPoczątek: koniec XVIII w.Koniec: 1848 r.- Wiosna LudówPOLSKAPoczątek: 1822 r.- wydanie przez Mickiewicza „Ballad i romansów”Koniec: 1864 r.PRZEJAWY ROMANTYZMU W LITERATURZE OBCEJFILOZOFIA EPOKIZa twórców tej filozofii uważanie byli niemieccy filozofowie: Hegel, Schlegel, Scheling.W procesie poznawania świata należy kierować się intuicją, przeczuciami i wyobraźnią.Rozum może być zawodny.Świat składa się z materii i ducha.Ważniejszy jest duch.Spirytualizm mówił o duchowej postawie świata.Poezja i umiejętność jej tworzenia to boskość w ciele człowieka.IrracjonalizmArtysta dociera do Boga poprzez sztukę opierającą się na intuicji i uczuciu.MistycyzmWiara w istnienie świata pozazmysłowego i łączenie się z nim.ROMANTYZM W NIEMCZECHGoethe - „Król olszyn”TreśćJest to ballada romantyczna.Posiada fabułę.Ojciec i syn wracają nocą, wśród zamieci przez las.Syn jest umierający.Nawiązuje się dialog pomiędzy ojcem a synem.Syn mówi, że widzi króla olszyn.Widzi też jego córki.Postrzega je jako realne postacie.Ojciec mówi, że nie są to realne osoby.Próbuje wytłumaczyć synowi jego wyobrażenia.Król olszyn grozi chłopcu, że weźmie go siłą jeśli nie przyjdzie dobrowolnie.Chłopiec nie chce jednak rozstać się z ojcem.Syn jednak umiera.Są tu dwa światy: ojca - realny, racjonalny; syna - nierealny, chłopiec nie postrzega drzew, szumu wiatru i szelestu liści, widzi króla olszyn, to co postrzega syn jest niedostępne dla ojca.Autor chciał wpłynąć na emocje czytelnika.Mogą tu być dwie interpretacje finału.Światy realny i fantastyczny są równoprawne.Oba światy kontaktują się poprzez osoby należące do tych światów.Cechy romantyczneistnienie dwóch światów (irracjonalny i racjonalny)mistycyzmświat mistyczny i rzeczywisty przenikają się nawzajemukazane są ludzkie uczucia na tle przyrody (echo sentymentalizmu) (miłość ojcowska, strach, przerażenie, podekscytowanie, ból)operowanie nastrojem; tworzenie nastroju grozy i tajemniczości; natura kształtuje nastrójludowość (elementy fantastyczne są przekazywane wśród ludu)J.W.Goethe - „Faust”Treść i problematykaJest to dramat, ale nietypowy w porównaniu ze wcześniejszymi.Nie ma regularności.Utwór nawiązuje do postaci pewnego alchemika, którego celem jest stworzenie złota.Utwór jest jednak o czymś innym.Faust chce rozszyfrować zagadkę życia.Chce zdemaskować człowieka i jego sens życia.Cecha charakterystyczna bohatera to aktywność.Chce wszystkiego sam doświadczyć.Zawiera pakt z diabłem.Faust zyskuje młodość i możliwość poruszania się w czasie i przestrzeni.Faust uważa, że nauka nic nie daje.Odrzuca wiedzę książkową, racjonalną, teoretyczną.Ma świadomość, że człowiek sam nie może poznać świata.Świat pozaziemski może pomóc w poznaniu świata ziemskiego.Całe życie dąży do poznania pewnych racji.Jest zafascynowany tym co go otacza i tym co się przed nim odkrywa.Jego tragizm polega na tym, że ucząc się całe życie nie uzmysłowił sobie, że nic nie wie.Boli go to, że musiał korzystać z pomocy diabła w celu poznania świata.Czuje się nic nie warty.Człowiek musi wybierać.Jest do tego zmuszony.Ludzka natura nakazuje człowiekowi zdobywanie wiedzy, ale nie daje mu do tego żadnych narzędzi.Nowe motywy romantycznedwa światy: racjonalny i irracjonalnynie interesowanie się nauką książkowązainteresowanie przyrodąbrak prawdopodobieństwaprzedstawianie uczućtragizmczłowiek jest zagubiony w świecie i jest marionetką w rękach potężnych sił natury; zawodzą go własne zmysłyWerteryzmTreść i problematykaUtwór ten ma cechy powieści epistolarnej.Składa się z listów jednej osoby.Narracja w pierwszej osobie.Każdy list jest oznaczony datą.Świat jest przedstawiony z punktu widzenia autora listów.W drugiej części jest fragment napisany w trzeciej osobie.Nacisk położony jest na prezentację uczuć bohatera.Jest to historia uczucia i portret psychologiczny bohatera, który w tamtej epoce był uważany za wyraziciela emocji i uczuć tamtego pokolenia.Werter przyjeżdża do małego miasteczka, aby załatwić sprawy spadkowe matki.Na początku mieszka samotnie.Nie cierpi jednak z tego powodu.Snuje refleksje dotyczące własnego życia.Poświęca się lekturze dzieł Homera.Werter próbuje zbliżyć się do ludzi z niższych klas społecznych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]