Podstrony
- Strona startowa
- LINUXADM (3)
- Ziemianski Andrzej Achaja Tom 2 (2)
- Gregory Philippa Klątwa Tudorów
- Chmielewska Joanna Dzikie bialko
- The Lord Of The Rings (Collection)
- Arystoteles Polityka
- Tolkien J.R.R Wyprawa (2)
- bohater romantyczny
- Borland C Builder 6 Book
- 3.Glen Cook Biala Roza
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- ugrzesia.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Podkreśliła, że właściciele bardzo go kochają. Tak samo jak ty mnie kochasz,mamo?" - dopytywał się Brady.Wspólnie narysowali portret wymyślonegoszczeniaka i to, jaki jest dzielny.Kiedy razem rysowali na dużej kartce, Bradyoddychał głęboko i odprężał się przy matce.Ta wyciągnęła dłoń i pogłaskałasynka po policzku.Rysowanie stało się odtąd ich codziennym rytuałem.Ojciec wydawał się chłopcu osobą stojącą z boku.Bawił się z nim, lecz natym etapie całe swoje napięcie emocjonalne kierował ku matce.W końcuprzez kilka kolejnych dni tata od razu po powrocie z pracy zabierał się zaopiekę nad synkiem.Nazywali to przejmowaniem pałeczki".Ojciec Bra-dy'ego w rozmowie z osobą z ośrodka adopcyjnego otwarcie opisał tę sytuację: Moim zadaniem jest zachowanie żony przy zdrowych zmysłach.Jeśli mi sięto uda, ona przeciągnie Brady'ego przez ten próbny okres".Każdego dnia przed śniadaniem, kiedy Brady pokazywał, na co go stać,zdecydowanie opierał się przed matczyną bliskością.Wówczas kobieta posta-nowiła, że spróbuje lepiej rozpoczynać dzień.Rankiem, od razu, kiedy chło-piec otwierał oczy, kołysała go w objęciach.Koniuszkami palców dotykała je-go ust.Brady odpowiadał jej serdecznością.Poza tym zaczęła kąpać gopopołudniami, co go uspokajało.Niemal każdego dnia chodzili oboje na pły-walnię.Na basenie Brady musiał trzymać się matki, co umożliwiało im bliskifizyczny kontakt.Któregoś dnia na basenie powiedział: Uczę się być dobry,mamo.Robię dużo rzeczy tak jak lubisz i zobaczysz, że będziesz szczęśliwa".W czasie fazy trzeciej do zadań rodziców Brady'ego należało:" znalezienie takich pór dnia i sposobów zajmowania się synem, które on zdołazaakceptować;" niepoddawanie się uczuciu rezygnacji;" wymienianie się rolami, tak aby matka miała czas na zregenerowanie sił;186 ADOPCJA I PRZYWIZANIE" przekonanie syna, że potrafi nauczyć się nawiązywania pozytywnych relacji;" ustanowienie granic bez wdawania się w wojny o kontrolę;" pomaganie chłopcu w wyregulowaniu emocji w taki sposób, żeby przywiązałsię do bezpiecznego środowiska i opartych na zaufaniu wzajemnych relacji;" przejmowanie kontroli nad synem, kiedy ten stosuje siłę, by szkodzić relacjom;" twórcza praca z chłopcem, która może wewnętrznie go poruszyć.W tym samym czasie przed Bradym stały następujące zadania:" nauczenie się akceptowania pochwał i cieszenia się nimi;" odnajdywanie zadowolenia i radości w nawiązywaniu bliskich relacji z wiary-godnym rodzicem;" dopuszczenie do siebie wiary w pomyślną przyszłość;" zbudowanie pozytywnej oceny własnej osoby;" zaakceptowanie opieki rodzicielskiej.Techniki i słowa wspierające tworzenie przywiązania w fazietrzeciej" Swobodnie korzystaj z zaleceń odnoszących się do fazy pierwszej i drugiej.Docodziennego rozkładu dnia włącz karmienie butelką, kołysanie, głaskanie stóp,czułe spojrzenia, gesty i zabawy." Pomóż dziecku zaprowadzić ład w codziennym życiu, uwzględniając przy tymjego pragnienia (na przykład używanie zawsze czerwonego kubka i talerzykaz krówką w czasie posiłku).Rodzice wrażliwi na wybory dziecka sprawiają, żeczuje ono, iż jest rozumiane." Dzieci w fazie trzeciej na ogół lubią być chwalone.Jeżeli dziecko wyraznie siętemu opiera, nie mów wprost, że zasłużyło na pochwałę, ale podkreślaj raczejjego wysiłki w opanowaniu umiejętności.Wówczas dziecko i tak odbierze ko-munikat, że jest chwalone, a jego sprzeciw nie będzie się nasilać.Pozytywnystosunek rodziców do dziecka zbliża je do nich." Dzieci myślą niekiedy o sobie, że są złe, niedobre".Przekonaj je, że jest wspa-niałe, posługując się przykładem - otwarcie, jeśli są w stanie to zaakceptować,lub w zawoalowany, zaskakujący sposób.Przyswojone poczucie winy, podsy-cające negatywną samoocenę, utrudnia dziecku stworzenie bliskiej więzi.Ro-dzice muszą sprawić, by dziecko poczuło się akceptowane." Dziecko mogło się już nauczyć, że kiedy próbuje się do kogoś przywiązać, spo-tyka się z odrzuceniem, separacją bądz nieprzewidywalną reakcją.Rodzice po-mogą mu podjąć próbę ponownego zbliżenia się, mówiąc wyraznie, że sąwspaniałymi rodzicami, którym warto zaufać.Można poprosić przyjaciół, że-by wsparli ich komentarzami w rodzaju: Co za wspaniała mama!", Jamesma naprawdę dobre serce!"." Wiele dzieci na tym etapie zaczyna trening czystości".Dzieci niedojrzałeemocjonalnie potrzebują czasem bardzo długiego czasu, zanim nauczą się za-łatwiać w odpowiednim miejscu i o właściwej porze.Nie rozpoczynaj bataliiRozwój emocjonalny 187o nocnik, jeśli masz niewielkie szanse na wygraną.(Ponadto nocnik i jego za-wartość nie są przyjemnym punktem kontrolnym zarówno dla rodziców, jaki dla dziecka)." Wprowadz przewidywalne rytuały celebrowania posiłków, przygotowań dosnu i tym podobne.Jeżeli znasz rytuały z poprzedniego miejsca pobytu dziec-ka, stosuj je przez pewien czas." Zmniejsz do minimum liczbę zmian w rytmie dnia.Na przykład powiedzprzyjaciółce, żeby swoje comiesięczne odwiedziny odłożyła na przyszły rok." Buduj cykl pozytywnego wzmocnienia.Negatywne zachowania absorbująuwagę bardzo wielu dzieci w tym wieku.Zawsze okazuj radość, kiedy podobaci się zachowanie dziecka.Spraw, żeby nieposłuszeństwo nie było dla niegoatrakcyjne." Konsekwencją nieodpowiedniego zachowania nie powinny być kary fizyczneani izolacja od rodzica
[ Pobierz całość w formacie PDF ]