Podstrony
- Strona startowa
- 0199291454.Oxford.University.Press.USA.Values.and.Virtues.Aristotelianism.in.Contemporary.Ethics.Jan.2007
- Jan Filip Vybrane kapitoly ke studiu ustavniho prava pdf
- Herrmann Hors Jan Pawel II zlapany za slowo
- Herrmann Horst Jan Pawel II zlapany za slowo
- Dlugosz Jan Roczniki VII VIII
- Homa Jan Antoni Ostatni koncert
- Sw. Jan od Krzyza DZIELA WSZY
- Terry Pratchett 04 Mort (2)
- Bacigalupi Paolo
- [3 1]Erikson Steven Wspomnien Cien przeszlosci
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- alpha1982.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy zapytali Boga, czy mają nadal walczyć, otrzymali odpowiedz, aby szli i nadal walczyli.Wyszli tedy z wielką odwagą, ufając w zwycięstwo.Ale i tym razem wrócili pobici,utraciwszy osiemnaście tysięcy mężów.Zlękli się tedy i nie wiedzieli, co czynić.Walczyli narozkaz Boży, a wracali zwyciężeni, choć liczbą i siłą przewyższali przeciwników.Z pokoleniaBeniamina było tylko dwadzieścia pięć tysięcy sześciuset mężów, ich zaś czterysta tysięcy.Słowo Boże było nieomylne, ale oni błądzili w sposobie jego rozumienia.Nie przyrzekł imbowiem Bóg, że zwyciężą, lecz dał im tylko rozkaz, aby walczyli.Przez klęskę zaś chciał Bógukarać ich lekkomyślność i zbytnią pewność siebie i tak ich upokorzyć.Gdy zaś nazajutrzpowiedział im, że zwyciężą, rzeczywiście zwyciężyli, choć z trudem i z pomocą podstępu.5.W ten więc i w wiele innych sposobów zdarza się duszom mylić co do objawień i słówBożych na skutek dosłownego i powierzchownego ich pojmowania.Dzieje się tak dlatego,jak to już zresztą można było zrozumieć, że głównym celem, jaki Bóg zakłada w tychrzeczach, jest wyrażenie i udzielenie zawartego w nich ducha, który jest oczywiście trudny dozrozumienia.Duch ten jest o wiele obfitszy i wznioślejszy niż litera, przewyższając znaczniejej zasięg.Kto zatem (s.254) trzyma się litery słowa, formy lub zrozumiałego wyobrażeniawizji, nie może nie zbłądzić i nie narazić się na zawstydzenie i upokorzenie.W ichrozumieniu kieruje się bowiem zmysłami a nie duchem ogołoconym ze zmysłowości.Powiada św.Paweł: Littera enim occidit, spiritus autem vivificat; Litera zabija, a duchożywia (2 Kor 3, 6).Dlatego trzeba odstąpić od dosłownego rozumienia widzeńzmysłowych, a zostać pośród ciemności wiary.Wiara bowiem jest duchem, czego zmysły niemogą ogarnąć.6.Wielu synów Izraela dochodziło do lekceważenia proroctw i nieufności względem nichdlatego, że słowa i przepowiednie proroków pojmowali dosłownie, a one się nie sprawdzałytak, jak się tego spodziewali.Rozpowszechniło się też u nich i weszło jakby w przysłowieszydzenie z proroków.Skarży się na to Izajasz: Quem docebit Dominus scientiam? ćt quemintelligere faciet auditum? ablactatos a lacte, avulsos ab uberibus.Quia manda, remanda,manda, remanda, exspecta reexspecta, exspecta reexspecta, modicum ibi, modicum ibi.Inloquela enim labii, et lingua altera loquetur ad populum istum; Kogóż Pan będzie uczył umiejętności? I komu da zrozumieć, co słyszał? Odstawionym odmleka, odsądzonym od piersi.Albowiem [wielu mówi] - trzeba rozumieć o proroctwach -rozkaż, znów rozkaż; rozkaż, znów rozkaż; czekaj, znów czekaj; czekaj, znów czekaj; trochętu, trochę tam.Bo mówieniem warg i innym językiem będzie mówił do ludu tego (Iz 28, 9-11).Daje tutaj Izajasz wyraznie do zrozumienia, iż synowie Izraela szydzili z proroctw idrwiąc powiadali: czekaj i czekaj , chcąc w ten sposób wyrazić, że się one nigdy niespełniały.Mówili tak dlatego, że trzymali się tylko litery, która jest jakby mleko niemowląt, izmysłów swoich, które są jakby piersi.Takie pojmowanie jest przeciwne dojrzałości wiedzyduchowej.Dlatego pyta prorok: Kogóż nauczy Pan mądrości zrozumienia Jego proroctw ikomu da zrozumieć naukę swoją , jak nie tym, co odstawieni są od mleka litery i od piersizmysłowości? Bo wielu pojmowało je tylko według mleka powiedzeń dosłownych i literyoraz według piersi zmysłów swoich, i dlatego mówili: Przyrzeka i przyrzeka, czekaj iczekaj , itp.Bóg przemawia w mądrości ust swoich a nie ludzkich, i w innym języku niżnasz.7.Nie należy przeto zważać na nasze zmysły i mowę, zdając sobie sprawę z tego, że mowaBoża jest inną, stosowną do owego ducha, wielce dalekiego od naszych pojęć i o wieletrudniejszego.Jest on tak odrębny od naszych pojmowań, że sam Jeremiasz, chociaż byłprorokiem Boga, wydawał się jakby zagubiony w tym, gdy widział znaczenie słów Bożychdalekie od ludzkiego, potocznego sposobu ich pojmowania.Ujął się za ludem swoim mówiąc:Heu, heu, heu, Darninę Deus, ergone decepisti populum istum et Jerusalem, dicenes: Pax eritvobis; et ecce pervenit gladius usque ad animam! - Ach, ach, ach, Panie Boże! a więcoszukałeś ten lud i Jerozolimę, mówiąc: Pokój wam będzie, a oto miecz przeszedł aż doduszy! (Jr 4, 10).Pokój, jaki obiecał wówczas Bóg Izraelitom, był tym pokojem, co miałzapanować pomiędzy Bogiem a człowiekiem przez Mesjasza, którego Bóg miał zesłać, onizaś myśleli o pokoju doczesnym.Sądzili więc wśród wojen i utrapień, że Bóg ich oszukał.Działo się im bowiem przeciwnie, niż się spodziewali.Dlatego też mówili, jak powiadaJeremiasz: Exspectavimus pacem et non erat bonum; Czekaliśmy pokoju, a nie było dobra(8, 15).Rzecz oczywista, że musieli pobłądzić, skoro kierowali się jedynie dosłownymznaczeniem słów Bożych.Któż na przykład nie pomyliłby się i nie zakłopotał, gdyby chciał dosłownie tłumaczyćDawidowe proroctwa o Chrystusie, zawarte w psalmie siedemdziesiątym pierwszym? Wszczególności zaś te miejsca, gdzie mówi: Dominabitur a mań usque ad marę; et aflumineusque ad terminos orbis terrarum; I będzie panował od morza aż do morza, i od rzeki aż dokrańców okręgu ziemi (w.8).I na innym miejscu: Liberabit pauperem a potente etpauperem cui non erat adiutor; Wyzwoli ubogiego od możnego i nędznego, który nie miałpomocnika.Bo przecież Chrystus przyszedł na świat w poniżeniu, żył w ubóstwie i umarł wnędzy.Nie tylko że nie panował, ale się poddał pospólstwu do tego stopnia, że umarł zwyroku Piłata.Nie tylko że nie wybawił swych ubogich uczniów spod władzy możnych tegoświata, ale dozwolił, by ich zabijano i prześladowano dla Jego imienia.8.Tymczasem rzeczone proroctwa o Chrystusie należało rozumieć w znaczeniu duchowym.!w tym znaczeniu są najprawdziwsze.Chrystus jest przecież Panem nie tylko całej ziemi, leczjako Bóg także Panem niebios.Maluczkich zaś, którzy poszli za Nim, nie tylko odkupił iwybawił z mocy szatana, przeciw któremu nie mieli żadnego pomocnika, lecz nadto uczyniłich dziedzicami królestwa niebieskiego.Bóg mówił więc w proroctwach o Chrystusie i o Jego wyznawcach według właściwej istotyrzeczy, a było nią królestwo i zbawienie wieczne.Oni zaś pojmowali te proroctwa poswojemu, w sposób niewłaściwy, odnosząc je do doczesnego panowania i doczesnegowybawienia, (s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]