Podstrony
- Strona startowa
- Heisenberg Werner Carl Fizyka a filozofia
- Filozofia. Zarys historii A Karpiński, J Kojkoł
- Werner Carl Heisenberg Fizyka a filozofia (2)
- Czarnecki Piotr Koncepcja umyslu w filozofii De
- Harry Potter I Kamien Filozofic
- Wstęp do filozofii Antoni B. Stępień
- Wstęp do filozofii A B Stępień
- Michelle Hodkin Mara Dyer tom 2 Przemiana
- Kleypas Lisa Bezcenna miloÂść
- Arturo Perez Reverte Terytorium Komanczow
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- wblaskucienia.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie bÄ™dziesiÄ™ jednak czuÅ‚ mniej szczęśliwy mÄ™drzec, jeżeli muzabraknie tych wartoÅ›ci.BÄ™dzie braÅ‚ udziaÅ‚ w życiupublicznym, zawrze zwiÄ…zek małżeÅ„ski, nie naruszy1Por.wyżej III 27. 195sÄ… częściami czasu.Dlatego bez natury Å›wiata nie byÅ‚obyczasu; od kiedy istnieje Å›wiat, jest także, istnieje takżeczas.Aby mógÅ‚ powstać czas, zostaÅ‚y stworzone sÅ‚oÅ„ce,księżyc, planety.Aby zaÅ› liczba pór roku mogÅ‚a byćpoznana i aby istoty żyjÄ…ce uczestniczyÅ‚y w pojÄ™ciuliczby, bóg rozpaliÅ‚ Å›wiatÅ‚o sÅ‚oÅ„ca.W krÄ™gu ponadziemiÄ… jest księżyc, w dalszym sÅ‚oÅ„ce, powyżej nichsÄ… planety.Zwiat jest tworem ożywionym, bo jest zwiÄ…zany z oży-wiajÄ…cym ruchem.Aby Å›wiat, który zostaÅ‚ stworzonyna podobieÅ„stwo istoty żywej i rozumnej, staÅ‚ siÄ™ peÅ‚ny,stworzona zostaÅ‚a natura innych istot żywych.A po-nieważ Å›wiat zostaÅ‚ zaludniony - musiaÅ‚o także zo-stać zaludnione niebo, i to zaludnione przez bogów,którzy na ogół majÄ… naturÄ™ ognistÄ….Innych istotżywych sÄ… trzy rodzaje: ptaki, zwierzÄ™ta wodne, zwie-rzÄ™ta lÄ…dowe.Ziemia jest starsza od wszystkich bogówniebiaÅ„skich.ZostaÅ‚a tak utworzona, że powodujezmiany nocy i dnia.ZnajdujÄ…c siÄ™ w Å›rodku, obracasiÄ™ dookoÅ‚a Å›rodka.Ponieważ sÄ… dwie przyczyny, trzeba powiedzieć,że pewne rzeczy dziejÄ… siÄ™ dziÄ™ki rozumowi (´¹± ½¿Å),inne zaÅ› z koniecznoÅ›ci (µ¾ ±½±³º±¯±Â ±¹Ä¯±Â).Dotych ostatnich należą powietrze, ogieÅ„, ziemia, woda,które wprawdzie, Å›ciÅ›le mówiÄ…c, nie sÄ… elementami(ÃÄ¿¹Çµ¯±), lecz raczej nosicielami elementów (´µº-Ĺº¬).SkÅ‚adajÄ… siÄ™ one z trójkÄ…tów i rozpadajÄ… siÄ™ nanie.Elementami ich sÄ… trójkÄ…ty prostokÄ…tne nierówno-boczne i równoboczne.Pierwszymi zasadami i przyczynami sÄ…, jak wyżejpowiedziano, rozum i konieczność; dla pierwszejwzorem jest bóg, dla drugiej materia.Materia musibyć bezksztaÅ‚tna jak wszystko inne, co zdolne jest 196przyjmować jakÄ…Å› formÄ™.Przyczyna tego ma charak-ter konieczny.Materia bowiem, przyjÄ…wszy w siebieidee, rodzi substancje (¿Íï±¹), a z powodu nierów-noÅ›ci ich siÅ‚ zostaje wprawiona w ruch i bÄ™dÄ…c w ruchuwprawia z kolei w ruch to, co z niej powstaÅ‚o.Po-czÄ…tkowo poruszaÅ‚o siÄ™ to ruchem bezrozumnym i bez-Å‚adnym, ale gdy pózniej zaczęło siÄ™ przeksztaÅ‚caćwe wszechÅ›wiat, wówczas dziÄ™ki przyjÄ™tym w siebieideom zostaÅ‚o doprowadzone przez boga do harmoniii Å‚adu.Przed powstaniem nieba dwie już byÅ‚y przy-czyny oraz powstanie jako trzecia przyczyna.NiebyÅ‚y one jednak jeszcze wyrazne, znajdowaÅ‚y siÄ™ w staniezaczÄ…tkowym i nieuporzÄ…dkowanym.A kiedy wszech-Å›wiat już powstaÅ‚, one też zostaÅ‚y uporzÄ…dkowane.Ze wszystkich istniejÄ…cych ciaÅ‚ utworzyÅ‚o siÄ™ niebo.Platon uważa, że bóg i dusza sÄ… bytami bezcielesnymii dziÄ™ki temu najlepiej zabezpieczonymi przed zni-szczeniem i cierpieniem.Jak już o tym byÅ‚a mowa1,Platon uważaÅ‚ idee za pewnego rodzaju przyczynyi zasady tego, że Å›wiat naturalny jest taki, jaki jest.O dobru i zÅ‚u Platon nauczaÅ‚, co nastÄ™puje: celemczÅ‚owieka jest upodobnić siÄ™ do boga.Cnota zaÅ›, choćsama wystarcza do osiÄ…gniÄ™cia szczęśliwoÅ›ci, potrze-buje jednak narzÄ™dzi pożytecznych dla ciaÅ‚a, a wiÄ™csiÅ‚y, zdrowia, dobrych zmysłów i innych tym podo-bnych czynników, a także dóbr zewnÄ™trznych, takichjak bogactwo, dobre pochodzenie, sÅ‚awa.Nie bÄ™dziesiÄ™ jednak czuÅ‚ mniej szczęśliwy mÄ™drzec, jeżeli muzabraknie tych wartoÅ›ci.BÄ™dzie braÅ‚ udziaÅ‚ w życiupublicznym, zawrze zwiÄ…zek małżeÅ„ski, nie naruszy1Por.wyżej lit 27. 197ustanowionych praw, w miarÄ™ możnoÅ›ci bÄ™dzie siÄ™staraÅ‚ nadawać swej ojczyznie prawa, chyba żebyuważaÅ‚, iż stan rzeczy jest beznadziejny z powoduznieprawienia ludu.SÄ…dziÅ‚, że bogowie interesujÄ…siÄ™ sprawami ludzi i sÄ… natury duchowej.On pierwszydowodziÅ‚, że pojÄ™cie piÄ™kna zwiÄ…zane jest z pojÄ™ciemtego, co godne pochwaÅ‚y, rozumne, pożyteczne, sto-sowne i harmonijne, i że wszystkie te pojÄ™cia sÄ… opartena naturze i z niÄ… zgodne.Platon rozprawiaÅ‚ także o wÅ‚aÅ›ciwym używaniusłów i on też pierwszy stworzyÅ‚ systematycznÄ… naukÄ™należytego stawiania pytaÅ„ i odpowiedzi; sam tegoprzestrzegaÅ‚, nawet przesadnie.Sprawiedliwość przed-stawiaÅ‚ w swoich dialogach jako prawo boskie, któresilniej skÅ‚ania ludzi do postÄ™powania sprawiedliwego,grożąc im karÄ… także po Å›mierci, jeżeli dopuszczÄ…siÄ™ wystÄ™pków.Niektórzy robiÄ… mu zarzut, że w argu-mentacji uciekaÅ‚ siÄ™ do mitu; tak i w tej kwestiiodwoÅ‚ywaÅ‚ siÄ™ do losu czÅ‚owieka po Å›mierci, o którymnic nie wiadomo, ażeby odwieść go od czynienia zÅ‚a.Takie byÅ‚y jego poglÄ…dy.1Wedle Arystotelesa Platon dzieliÅ‚ rzeczy w nastÄ™-pujÄ…cy sposób: spoÅ›ród dóbr jedne sÄ… w duszy, innew ciele, a jeszcze inne na zewnÄ…trz nas.Tak wiÄ™csprawiedliwość, rozwaga, mÄ™stwo, umiarkowanie i innetym podobne dobra sÄ… w duszy, piÄ™kno zaÅ›, dobry wy-glÄ…d, zdrowie, siÅ‚a w ciele, a przyjaciele, szczÄ™-Å›liwość ojczyzny i bogactwo na zewnÄ…trz nas.Dóbr sÄ… trzy rodzaje: jedne w duszy, inne w ciele,1Chodzi tu o przypisywane Arystotelesowi pismo O podziaÅ‚ach,[scil.platoÅ„skich] ("¹±¹Áõ¹Â).Pismo to powstaÅ‚o piawdopodobniew epoce hellenistycznej, a zachowaÅ‚a siÄ™ jedynie pózniejsza jego prze-róbka z czasów chrzeÅ›cijaÅ„skich. 1981a jeszcze inne na zewnÄ…trz nas ; sÄ… również trzy ro-dzaje przyjazni: jedna jest naturalna (ÆÅùº®), drugatowarzyska (µÄ±¹Á¹º®), trzecia oparta na goÅ›cinnoÅ›ci(¾µ½¹º®)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]