Podstrony
- Strona startowa
- Peter Charles Hoffer The Brave New World, A History of Early America Second Edition (2006)
- The NASA History Series Donald L. Mallick The Smell of Kerosene, A Test Pilot's Odyssey (#2) (2004)
- Historyczne Bitwy 130 Robert KÅ‚osowicz Inczhon Seul 1950 (2005)
- Natan M. Meir Kiev, Jewish Metropolis; A History, 1859 1914 (2010)
- Orson Scott Card Oczarowanie by mirmor[rtf]
- King Stephen Talizman
- Gabriel R.A. Scypion Afrykański Starszy. Największy wódz starożytnego Rzymu
- Mann, Thomas Der Zauberberg
- Perez Reverte Arturo Szachownica flamandzka (SCAN da
- World Without Cancer The Story Of Vitamin b17 G Edward Griffin
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- orla.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.własności.Proponowana przez A.Comte'a reforma nauki, nad którą się koncentrował, miałabyć podstawą dla zorganizowania się społeczeństwa w przyszłości.Miała stanowićnarzędzie panowania człowieka nad światem, chociaż zdolności praktyczneodpowiadają posiadanej wiedzy.Twierdził, że probierzem głównym sprawdzalnościwiedzy jest jej zastosowanie, użyteczność.Analizując wiedzę z tego punktu widzenia,Comte popadał w dogmatyzm, odrzucając niektóre nauki jako praktycznie nieużyteczne,np.astrofizykę, rachunek prawdopodobieństwa, teorie ewolucji, studia nad geneząspołeczeństwa.Był przekonany, że nie dadzą się one zastosować w praktyce,przynajmniej tu i teraz.Rozwijając swoją historiozofię, sformułował prawo trzech stadiów rozwojuumysłowego człowieka.Brzmi ono: dzieje umysłu ludzkiego dają się uporządkować wtrzy fazy po sobie następujące.Są to:1.Faza teologiczna, rozwijająca się od fetyszyzmu przez politeizm domonoteizmu.Społeczeństwo jest w niej zorganizowane według praw teokracji.Każda nauka przechodzi ten okres.Wiedza z tego czasu nie jest bezużyteczna,zawiera pytania o utajoną naturę rzeczy; pytania dlaczego? to lub tamto dzieje się.165W odpowiedziach formułowane są różne koncepcje bóstw.Historia przyrody tohistoria cudów.2) Faza metafizyczna.To ta część dziejów umysłu ludzkiego, w której rozumprzestaje szukać przyczyn zaistnienia zdarzeń poza przyrodą, w świecienadprzyrodzonym, a przeciwnie, przyczyny odnajduje w samej przyrodzie.W tejfazie człowiek wyjaśniając świat, tworzy świeckie, naturalne bóstwa, np.opiumusypia, bo ma moc usypiającą, roślina wzrasta dzięki obecności duszy wegetatywnej.W historii rozwijane i praktykowane są w formie kultu takie idee, jak kozłaofiarnego czy teorii spiskowych ;3) Faza pozytywna, w której umysł ludzki odrzuca pytania fazy teologicznej,pytania w rodzaju dlaczego ukazując ich jałowość.Formułowane są pytania, jakzjawiska powstają i przebiegają.Badania naukowe koncentrują się na zbieraniu faktów,odrzucają pojęcia, którym nie odpowiada żadna rzeczywistość.Pozwala to znieśćpewność pozorną, jaka znamionuje poprzednie epoki.W fazie tej dominuje postawapokory wobec przymusu faktów.Nauki rozwijają się według określonego porządku,który można określić jako zasadę malejącej ogólności i rosnącej złożoności.Zgodnie znią najmniej złożonymi w treści, a najbardziej ogólne w zasięgu analizowanegoprzedmiotu, a więc własnej ważności, są nauki matematyczne.W dalszej kolejnościwystępują: astronomia, fizyka, chemia, nauki biologiczne i socjologia - naukanajbardziej złożona, ale najmniej uniwersalna.Nauka o społeczeństwie - socjologia według Comte'a przyjmuje jako podstawowątezę, że człowiek jest istotą społeczną.Zobowiązuje ona nas do badania tego, cookreślamy kategorią bytu społecznego.Comte badając byt społeczny, posługiwał siękategorią ludzkość.Rozumiał przez nią byt transcendentalny wobec indywiduów,złożony ze wszystkich jednostek żywych i umarłych oraz nie narodzonych.Wymieniająsię one jak komórki w organizmie, nie naruszając samodzielnego życia ludzkości ,które trzeba kultywować, gdyż dzięki niej jednostka może żyć.Teorię nauki Comte'a konstytuują następujące zasady ogólne:1.Rozpoczynając studia nad jakąś dziedziną wiedzy, trzeba najpierw poznać pojęciai prawa funkcjonujące w tej nauce.Ponadto należy zrekonstruować metody,odnajdując je w szeregu nauk stworzonym przez Comte'a.2.Trzeba rozpoznać punkt widzenia, jaki przyjmuje dana dziedzina wiedzy wbadaniu określonych zjawisk otaczającej nas rzeczywistości.Warto pamiętać, żeświat stanowi całość, której elementy są wzajemnie zależne, a zjawiska ujawniają siez wielu stron.3.Należy przyjąć, że podmiot, człowiek poznający podporządkowuje sięprzedmiotowi poznawanemu.Comte powiadał, że odwrotne postępowanie badawcze,wyznaczane przez kartezjańską filozofię, jest zródłem błędów.Jednostka ludzka nie166jest zjawiskiem pozaspołecznym; jej wnętrze możemy poznać tylko poprzezpoznanie społeczeństwa.4.Doświadczając wzajemnej zależności zjawisk, należy je badać zawsze w związku.Fakty pojedyncze mogą tworzyć tylko materiał, surowiec dla nauki, ale nie tworząjeszcze jej samej.To tzw.całościowy (B.Skarga) punkt widzenia nauki.5.Uznanie zasady względności wiedzy.6.Zajęcie stanowiska agnostycyzmu pozytywistycznego, tzn.zgodzenia się, żepewne sfery rzeczywistości są niepoznawalne, a więc nie warto o nie pytać, np.materia.7.Ujmowanie zjawisk społecznych w ich wielostronnym powiązaniu.2.7.3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]