Podstrony
- Strona startowa
- Maciarewicz Antoni Raport o działaniach służb specjalnych MON
- Historyczne Bitwy Kursk 1943 Antoni Karoiński
- Homa Jan Antoni Ostatni koncert
- Diabel z wiezienia dluznikow Antonia Hodgston
- Antoni Macierewicz Raport o dzialaniach WSI
- George Sand Grzech pana Antoniego
- Pullman Philip Mroczne materie 01 ZÅ‚oty kompas
- Pullman Philip Mroczne materi Bursztynowa luneta (2)
- PoematBogaCzlowieka k.4z7
- Eddings Dav
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- betaki.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.J.Jadackiego) - zdaniami pozornie wyglądającymi na przeciwstawne, leczfaktycznie nie mającymi ze sobą \adnych związków logicznych (zdania te mogąbyć zarazem prawdziwe i mogą być zarazem fałszywe).przedmiot - 1) w teorii bytu: cokolwiek, jakakolwiek treść; niekiedy: treśćistniejąca (byt) lub treść w oderwaniu od jej istnienia; dla przyjmującychprzedmioty nie istniejące (np.u zwolenników teorii p.): nie ka\dy przedmiot jestbytem (przedmiotem istniejącym); p.trwający w czasie - według koncepcji R.Ingardena: p., który istnieje tak, \e pozostaje identycznie ten sam w coraz tonowych chwilach", mimo zmian zachodzących w jego obrębie (p.ten jestpodło\em rozgrywających się procesów i zdarzeń); p.t.w cz.jest np.fizycznarzecz lub istota \ywa; 2) w teorii poznania: to, co poznawane lub poznane; to, doczego odnoszą się akty świadomości.Teoria p.(Gegenstandstheorie) -dyscyplina(lub doktryna) filozoficzna (niekiedy uto\samiana z ontologią) uprawiana przezniektórych brentanistów, najpełniej rozwinięta przez A.Meinonga (a zarysowanawcześniej od niego w K.Twardowskiego t.p.przedstawień jako metafizyka lubfragment psychologii deskryptywnej).T.p.bada p.jako cokolwiek, na co mogąkierować się akty świadomości (co stoi naprzeciw" podmiotu) lub coś w ogóle"(coś, co jest czymś lub jakieś; coś, co jest tak lub inaczej określone).Według A.Meinonga znajdują się przedmioty istniejące (np.ludzie), subsystujące (np.liczby) oraz przedmioty bezdomne (bez ojczyzny)" - takie, które ani nie istnieją,ani nie subsystują (mo\liwe - np.złota góra, oraz niemo\liwe lub sprzeczne - np.kwadratowe koło).Według Twardowskiego p.mo\e być realny (np.drzewo) albonierealny (np.brak), istniejący albo nie istniejący, mo\liwy albo niemo\liwy; sądpolega na uznaniu lub odrzuceniu (istnienia) p.przedstawienia.Rozmaitymodmianom przedmiotów odpowiadają rozmaite odmiany prze\yć, w których sąujmowane; np.Meinong odró\niał: obiekt (p.przedstawienia), obiektyw (p.myślenia, sądzenia), dygnitatyw (wartość, p.czucia), dezyderatyw (cel lubpowinność, p.dą\enia, pragnienia).Uczeń Twardowskiego, M.Borowski,podzielił przedmioty na fizyczne,396psychiczne, idealne i fikcyjne; pierwsze dwie odmiany obejmują przedmiotykonkretne (zdeterminowane, respektujące zasadę wyłączonego środka: dla ka\dejcechy jest tak, \e albo dany przedmiot ją posiada, albo nie), a dwie następne -przedmioty niekonkretne (abstrakcyjne); przedmioty psychiczne i fikcyjne sązale\ne od świadomości, a pozostałe - nie.przedmiotowy - 1) związany z przedmiotem, przysługujący przedmiotowi; 2)obiektywny (w przeciwieństwie do subiektywnego): niezale\ny od podmiotu, niezrelatywizowany do podmiotu, transcendentny wobec podmiotu i jego aktów;język p.- język dotyczący przedmiotów, mówiący o rzeczywistościpozajęzykowej, język pierwszego stopnia semantycznego (w przeciwieństwie dometajęzyka).przedstawienie - według tradycyjnych teorii (a\ do brentanistów): jedna z trzechpodstawowych (obok sądu i rozumowania) odmian umysłowych czynności (irezultatów) poznawczych; poznawcze ujęcie czegoś, pozbawione momentuasercji.Wyró\nia się p.naoczne (wyobra\enie) i p.nienaoczne (pojęcie).przekładalność - własność wyra\eń danego języka, polegająca na mo\liwościzastąpienia ich przez inne wyra\enia jakiegoś języka bez - najogólniej mówiąc -zmiany ich sensu (lub wyró\nionej wartości, np.prawdziwości).Problematyka p.jest przedmiotem logiki języka, doczekała się te\ szeregu opracowań whermeneutyce i filozofii analitycznej.przekonanie - przeświadczenie; \ywiony przez kogoś pogląd (stanowisko) wjakiejś sprawie; stan umysłu, polegający na uznawaniu czegoś za prawdziwe czywartościowe (słuszne, właściwe).Mo\na odró\nić p.: jako podmiotowy aspektaktualnie spełnianego aktu sądzenia, jako trwały rezultat tego aktu (dyspozycjaczy stan umysłu), jako treść ich obydwu.Termin: p.(belief) jest częstostosowany w teorii poznania wielu filozofów analitycznych, niekiedy jestuto\samiany z sądem w sensie psychologicznym (ewentualnie: jegowypowiadaniem) lub pragmatycznym aspektem wypowiedzi.przesłanka - człon rozumowania; zdanie, z którego wyprowadza się (wynika)inne zdanie.przestrzeń - szczególna własność bytów materialnych, związana z zajmowanymiprzez nie miejscami lub z ich rozciągłością
[ Pobierz całość w formacie PDF ]