Podstrony
- Strona startowa
- KRYZYS SUMIENIA RAYMOND FRANZ (PIERWSZE POLSKIE WYDANIE, 1996 ROK)
- Siemieński Lucjan Podania i legendy polskie ruskie i litewskie
- Praca zbiorowa Spis Szlachty Królestwa Polskiego
- iii rozbior polski insurekcja kosciuszkowska (2)
- Mochnacki M. Powstanie Narodu Polskiego (ksiega I) (2)
- Władysław Boziewicz Polski kodeks honorowy
- brzozowski stanisław legenda młodej polski
- Lackey Mercedes Wiatr zmian
- Jarosław Bzoma Krajobrazy Mojej Duszy cz.V KSIĘGA O PODRÓŻY NOCNEJ
- Karpyshyn Drew Darth Bane 03 Dynastia ZÅ‚a
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- protectorklub.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.30 -35 %) majÄ…ca negatywny stosunek do KoÅ›cioÅ‚a, i skÅ‚onna jest akceptować czasyPRL, na drugiej zaÅ› opcja katolicka (ok.40 %) zwiÄ…zana z KoÅ›cioÅ‚em, ruchem SolidarnoÅ›ci oraz akceptujÄ…ca ideÄ™ dekomunizacji (zobacz: Å›ukowski 1996).Jakpisze R.Markowski: w sytuacji strukturalnej wichrowatoÅ›ci czynnikówokreÅ›lajÄ…cych klasowe czy inne warstwowo-stratyfikacyjne agregacje Polaków -zrozumiaÅ‚ej ze wzglÄ™du na tempo transformacyjnych zmian - wÅ‚aÅ›nie religia i inneznane spoÅ‚eczeÅ„stwu kognitywne drogowskazy (symbole, stare afiliacjeorganizacyjne) zyskujÄ… na znaczeniu (Markowski 1997, s.66-67).W takiejsytuacji równie\ tradycyjne znaczenie terminów: prawicowość i lewicowość,odnoszÄ…ce siÄ™ zarówno do ideologii jak i gospodarki, straciÅ‚o swoje pierwotneznaczenie i obecnie kojarzone jest przede wszystkim z podziaÅ‚ami ideologicznymi.W zwiÄ…zku z tym pojawiÅ‚a siÄ™ nawet propozycja by mówić raczej o socjalistycznej lewicy i socjalistycznej prawicy , gdy\ te okreÅ›lenia lepiejopisujÄ… gÅ‚oszone programy polityczne (Pankowski 1997, s.105).W tychzjawiskach mo\na dostrzec gÅ‚Ä™bokie podstawy psychologiczne.W spoÅ‚eczeÅ„stwieobjÄ™tym do niedawna systemem komunistycznym, ujawniaÅ‚a siÄ™ znaczna grupaludzi, którzy nie byli przygotowani do \ycia w warunkach systemu demokracji izasad wolnego rynku.UksztaÅ‚towani psychicznie przez miniony system nie potrafiliwykorzystać uzyskanej swobody.Dla ludzi tych wolność stanowiÅ‚a zbytprzytÅ‚aczajÄ…cy ciÄ™\ar, którego najchÄ™tniej chcieliby siÄ™ pozbyć.Pozbawienipoczucia stabilizacji \yciowej, poszukujÄ… nowych ideologii, które niosÅ‚yby nadziejena rozwiÄ…zanie wszelkich problemów, bez osobistego zaanga\owania decyzyjnego.Ludzie zaczÄ™li oczekiwać, \e to KoÅ›ciół lub paÅ„stwo wezmie ponownieodpowiedzialność za ich rozwój spoÅ‚ecznych (Rogiewicz 1992).Ten poglÄ…dpozostaje niewÄ…tpliwie w Å›cisÅ‚ym zwiÄ…zku z myÅ›lÄ… E.Fromma, który uwa\aÅ‚, \eludzie XX wieku bojÄ…c siÄ™ braku bezpieczeÅ„stwa, jaki przyniosÅ‚a im wolność odform przymusu charakterystycznych dla poprzednich epok, dobrowolnie wybrali ucieczkÄ™ od wolnoÅ›ci (Boski 1992, s.72-73).W przypadku Polski latdziewięćdziesiÄ…tych pozostaje pytanie - dlaczego jedne grupy skÅ‚aniajÄ… siÄ™ bardziejku KoÅ›cioÅ‚owi (prawicy) inne zaÅ› ku paÅ„stwu (lewicy).Bardzo wa\nym czynnikiem ró\nicowania preferencji politycznych Polakówwydaje siÄ™ być nastawienie do KoÅ›cioÅ‚a katolickiego.SpoÅ‚ecznoÅ›ci silnie religijne,nastawione pozytywnie do KoÅ›cioÅ‚a katolickiego gÅ‚osujÄ… na prawicÄ™, spoÅ‚ecznoÅ›cizlaicyzowane lub spoÅ‚ecznoÅ›ci innych wyznaÅ„ na lewicÄ™.Z drugiej jednak stronybadania wyborcze pokazujÄ…, \e czÄ™stotliwość praktyk religijnych nie jestbezpoÅ›rednio zwiÄ…zana z preferencjami politycznymi mieszkaÅ„ców Polski (Grzelaki Markowski 1999).Okazuje siÄ™ miÄ™dzy innymi, \e ok.1/3 wyborców lewicyregularnie (raz w tygodniu) uczÄ™szcza do koÅ›cioÅ‚a (Wasilewski, KopczyÅ„ski,Szczur 1999, WoÅ‚ek 2000).W szczególnie wyraziÅ›cie widać to na przykÅ‚adzieWielkopolski.Religijność jej mieszkaÅ„ców wedÅ‚ug ró\nych wskazników jestwzglÄ™dnie wysoka (KÅ‚oczowski i Müllerowa 1992), szczególnie na tleKongresówki czy Pomorza Zachodniego, pomimo tego znajduje siÄ™ ona wczołówce je\eli chodzi o poparcie dla opcji lewicowej.Wiele przesÅ‚anek wydaje siÄ™wskazywać, \e nie decyduje czÄ™stotliwość praktyk religijnych, lecz akceptacjaobecnoÅ›ci religii i KoÅ›cioÅ‚a w \yciu publicznym.Okazuje siÄ™, \e najsilniejszaakceptacja obserwowana jest na obszarze dawnej Galicji, nieco sÅ‚absza w byÅ‚ejKongresówce, najsÅ‚absza zaÅ› na Ziemiach Zachodnich i na obszarze byÅ‚ego zaborupruskiego (Grabowska 1999).Mo\na przyjąć, \e spoÅ‚eczeÅ„stwo polskie podzieliÅ‚osiÄ™ na dwie mniej wiÄ™cej równe części: tradycyjnÄ… i zsekularyzowanÄ…- 78 -(WÄ™cÅ‚awowicz 1996, s.111).Mo\na przypuszczać, \e wÅ‚aÅ›nie ten podziaÅ‚ decydujeo polaryzacji dotyczÄ…cej oceny okresu PRL-u, oraz wpÅ‚ywa na rozkÅ‚ad poparcia dladwóch głównych opcji politycznych.Polskie spoÅ‚eczeÅ„stwo rozpiÄ™te jest pomiÄ™dzydwoma podstawowymi wzorcami kulturowymi, które decydujÄ… o ró\nicowaniusystemów wartoÅ›ci, ocen poszczególnych ugrupowaÅ„ politycznych oraz idÄ…cych zanimi zachowaÅ„ wyborczych.Wszystko wskazuje, \e wpÅ‚ywy tych dwóch wzorcówsÄ… silnie zró\nicowane pod wzglÄ™dem przestrzennym, nawiÄ…zujÄ…c do zasiÄ™guspecyficznych grup regionalnych i dawnych podziałów zaborowych (ryc.30 A,30 B).Mo\na przyjąć, \e w Å›wiecie zachodnim, do którego nale\y równie\ Polska,religia byÅ‚a tradycyjnym, ponaddoczesnym sposobem rozumienia samego siebie,wÅ‚asnego miejsca w porzÄ…dku Å›wiata, a tak\e innych ludzi oraz historii.W wynikurozwoju spoÅ‚eczeÅ„stwa nowo\ytnego spoÅ‚eczny Å›wiat religii kurczyÅ‚ siÄ™.Proces tennazywany jest sekularyzacjÄ…. Akceptacja lub odrzucenie wiary religijnej stawaÅ‚asiÄ™ coraz bardziej prywatnÄ… sprawÄ…, kwestiÄ… wyboru a nie przeznaczenia (Bell1998, s.192-193). ZwiatopoglÄ…d mieszczaÅ„ski racjonalistyczny, empiryczny,pragmatyczny zdominowaÅ‚ w poÅ‚owie XIX w.nie tylko strukturÄ™ techniczno-ekonomicznÄ…, ale równie\ kulturÄ™, zwÅ‚aszcza porzÄ…dek religijny i systemedukacyjny, wpajajÄ…cy dzieciom wÅ‚aÅ›ciwe motywacje (Bell 1998, s.88).Wa\nÄ…rolÄ™ w tym procesie odegraÅ‚a polityka paÅ„stwa, dÄ…\Ä…cego do ograniczeniakonkurencyjnych wpÅ‚ywów KoÅ›cioÅ‚a na spoÅ‚eczeÅ„stwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ]