Podstrony
- Strona startowa
- Chmielewska Joanna Dwie trzecie sukcesu (SCAN dal
- Chmielewska Joanna Slepe Szczescie (www.ksiazki4u
- Chmielewska Joanna Dwie glowy i jedna noga (3)
- Chmielewska Joanna Krowa Niebianska (www.ksiazki4u
- Chmielewska Joanna Nawiedzony dom (SCAN dal 730)
- Chmielewska Joanna Dwie glowy i jedna noga (2)
- Chmielewska Joanna Jeden kierunek ruchu (SCAN dal (2)
- Chmielewska Joanna Zbieg Okolicznosci (www.ksiazki
- Chmielewska Joanna (Nie)boszczyk Maz (www.ksiazki4
- Baldacci Dav
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kuchniabreni.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z racji ósmej tej Polacy Aaciny i innych Cudzoziemskich zażywająterminów, że są geniuszu i gustu Ateńczyków, którzy zawsze colubili słyszeć i mieć nowego, i chwytać się jak Chameleon co razróżnych Kolorów, o co ich z Eremu Z.Pawła wielki tak censurujeBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 295Moralista: %7łupan odmienny, w tyle płócienny, przód atlasowy;Mody przedziwne co raz przeciwne w Dworskim ubierze, już nibyz Grecka, już też z Turecka w szerokiej mierze &c.Dla ostatniej tej podobno racji Aaciny usum i innych językówmają Lechowie, iż żaden Naród tak gładko nie mówi, jak onikażdym, osobliwie Aacińskim językiem; nie mówią bowiem zWłochami: Redzina, ale Regina, ani tridzinta, quadradzinta, aletriginta, quadraginta; nie mówią Coniasco, ale cognosco, Dzienuamiasto Genua.Nie psują Aaciny jak Niemcy i Francuzi, którzyMiasto JESUS Christus mówią JEDZUS Krystus, miasto Michael Mikael, miasto charus karus, miasto bibere vivere, zaClaustrum wymawiają Clostrum.Polak zaś tak gładko mówi poAacinie, jak by się w owym urodził i wypielęgnował gniezdzie,genus unde Latinum.Na ostatek Polski Naród jest to Gens culta,polita, wszelkich mądrości jak capax, tak plena, zaczym słuszniew Aacińskim języku gust ma i pokłada, bo według Mureta, LinguaLatina non Romanorum propria est, sed sapientum; toć jejzażywać ani levitas jest, ani vilitas w Polszcze.Czasów dzisiejszych Kaznodzieje (oprócz Zwieckich wieluOratorów) czyli vanam gloriam aucupando; czyli iactando swójrozum (pewnie nie chwały Boskiej w tym szukając, bo jej w tymnie widzę) czyli płci białej się chcąc podobać, samą Polszczyznąkoncypują i miewają Kazania (a Zwieccy Mowy, Listy), w czymja ich nie cenzuruję bo volenti & amanti nihil difficile; ale ich wtym pracę wielką i pamięć admiruję, z czego, jak słyszę od wielu,mniej plauzu odbierają od Audytorów, bo vox praetereaque nihil:milej słuchać rzucane, sentencje, Fragmenta, symbola, lemmatałacińskie, niż mieć wodę bez rybek, suknie bez potrzeb.Jedyny X.Piotr Skarga, wprzód Zwiecki Xiądz, potym Jezuita i załowanyonych czasów Kaznodzieja, samą kazywał Polszczyzną; ale toPolakom wtedy rudibus i gdy było wiele Lutrów i Luterek, i to zBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 296natchnienia Ducha Z.Ale inni celebres Kaznodzieje, ciż dotąd,jako to X.Starowolski Kanonik Krakowski, X.Birkowski, X.Sarbiewski, X.Młodzianowski, X.Kałuski, X.Kowalicki, X.Bielicki, X.Kiersnicki, X.Murczyński i inni wielcy Kaznodziejena Koronacjach Obrazów wielu Matki Najś.zawsze Aacińskiemitextami swoje adornują, jak nie oszacowanemi klejnotamikazania; ci wszyscy konfundują Neoteryków, samą każącychPolszczyzną.Ciekawy jestem, jak ci nowi Kaznodzieje po polskuwykładają genuine owo Job.cap.41 Cornustibii?, jak owetłumaczą słowa Psalmu 67: Si dormiatis inter medias Clerascolumbae deargentatae & posteriora dorsi ejus in palore auri.Czyli oni mówią z Aacińska: Psalmista Pański, czyli śpiewakPański? czyli mówią z Aacińska: Prowerbialista Pański, czy teżzowią go Przysłowistą Pańskim? Jak oni zowią genuine, po Polskubez perifrazesów, Księgi owe Pisma Z.Leviticum, Numeros,Exodum, Deuteronomium, Paralipomenon &c.Bo jeżeli Aacinęzarzucają Panowie niektórzy Polacy, osobliwie jactabundiNeotcrycy, za cóż Synów swoich po lat kilka lub kilkanaście wSzkołach suszą, na stancje, stoły i Dyrektorów expensują się?lepiej u Fary (z czego Xięża Proboszczowie i Bakałarze będąkontenci) nauczyć ich czytać i gryzmolić, dać do Dworu,applikować do Ekonomiki, czyniąc od ogrodów, Hortensiosdomesticos; albo trybem starych Polaków ćwiczyć in stylo acuto,to jest pisać żelaznym piórem na karkach nieprzyjacielskich,abyśmy honor i sławę krwią Antenatów nabytą (w której apudexteros upadamy) w dawnej porze postawili, pomniąc, qua simusGente creati.A jeżeli się Aacina podobała jednego Cycerona, ijego imitacja, a na cóż się zdadzą Tacitowie, Liwiusze; Pliniusze;Seneki, Kurcyuszowie, Justynowie, a z Poetów Wirgiliusze,Lukany, Owidiusze? chyba ich popalić? z których namienionychwziąwszy ucinek Oratorowie, zawsze Mowy swoje, Listy, ślicznieadornowali, a Kaznodzieje Kazania ad stuporem słuchaczówkształcili.I teraz który nowej Szkoły (której Matka emulacja) nieBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 297apprehenduje , i na ambonie, w krześle Senatorskim, na Sejmach,Sejmikach, Mowach, Listach pięknie akkomodowanych (byle nieustawnie) zażywa textów, Sentencji, Aacińskich ucinków, takzdobi mowę swoją jak gwiazdy niebo, jak brylant Królewskąkoronę; słodsza taka dla uczonego kompozycja, niż samaPolszczyzna; czego i Dama dokaże polerowna.Co innego Francuz,który wszystkie ma verba ponderosa, culta, wszelkie kogitacje,expressje słów wybornych może wyrazić, non item Polakdefectuosus w słowach, jako znać z Książek Francuskich po Polskuwytłumaczonych, które nie mają tantam gratiam w Polszczyznie.Ci Ichmość illiterati i Damy wolą samym czystym Polskim mówićjęzykiem, niż zażyć Aaciny w mowie, Liście, per figuramSolaecismi.MONETA W POLSZCZETe tantus DEFECTUS Monety w Polszcze, te są racje.Imo.Ze tylko cum consensu Omnium Ordinum na Sejmie doszłymMonetę biją: Co jeszcze było za Króla Jana III, dlatego jej niemasz: a za dwóch już Królów jej nie robią.Robić zaś nie masz zczego i koszt wielki i Sejmy nie stają.2do.Każdy Nieprzyjaciel co przyjdzie do Polski, dobrze sięobłowi, przyjdzie z Sakwą, odejdzie z Kassą.Toż czyniąCudzoziemcy u Polaków służący.3tio.Panięta Polscy wszyscy i Szlachta do cudzych Krajówperegrinując, nie jedne Sto tysięcy pieniędzy wywożą z Polski,nabawiają innych złotem, siebie ubóstwem: dobra czynią cudzemikrajami.4to.Aakomcy, chłopi bogaci, wielkie summy chowają w Ziemi, oBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 298nich nikomu nie powiedziawszy, bo ubi thesaurum, ibi & corpogrzebszy, wielką szkodę czynią bono publico.5to.Złotnicy też wiele Talerów bitych, półtalerków psutą na.rzędy, szabel oprawę, na posrebrzanie, Czerwone złote napozłocenie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]