Podstrony
- Strona startowa
- Socjologia Piotr Sztompka, Marek K. (forma txt)
- Dukaj Jacek Czarne oceany (SCAN dal 758) (2
- Dukaj Jacek Czarne oceany (SCAN dal 758)
- Howard Robert E Ludzie Czarnego Kregu (2)
- Piotr Neil Gawronski InterBase dla delfinow
- Matywiecki Piotr Twarz Tuwima
- Czerwone i czarne t.2 Stendhal
- Piotr Sztompka Socjologia
- Feist Raymond E Adept magii
- Poematy Slowacki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kolazebate.pev.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nazwa memy pochodzi od greckiego mimesis oznaczającego imitację, a wprowadził ją zoolog R.Dawkins[36].Memy są najmniejszymi cząstkami, które mogą się reprodukować zachowując swoją własną specyfikę.Są one jednostkami przekazu kulturowego lub imitowania.W The Selfish Gene Dawkins pisał o ewolucji memów kultury[37].Ewolucję tę rozumiał w sensie dosłownym, czyli jako proces doboru naturalnego.Memy kultury i geny są po prostu różnymi rodzajami replikatorów.Reprodukują się one w różnych mediach przekazu i z różną prędkością, lecz podlegają temu samemu prawu doboru naturalnego.Jest to, zdaniem Dennetta, właściwy sposób myślenia o ideach, choć wywołuje on problemy świadomości i jaźni.Mają one być rozumiane jako wytwory, zarówno procesu doboru naturalnego, jak i ewolucji kulturowej.Zasadą działania memów, tak jak i genów, jest reprodukowanie mające zapewnić przetrwanie.Pewne memy, jak np.współpraca, edukacja, redukcja zbrojeń są pożądane z ludzkiego punktu widzenia, lecz funkcjonują społecznie również memy kontrowersyjne oraz szkodliwe.Zarówno geny jak i memy są niewidoczne.Geny przenoszone są w łańcuchach DNA, a memy w nośnikach kultury, którymi są książki, obrazy, narzędzia, przysłowia itp.Zniszczenie wszystkich fizycznych nośników memów jest równoznaczne z ich eksterminacją.Dennett zastanawia się nad kryterium wyboru memów, które zostaną zachowane i będą reprodukowane.Pisze on, że choć zwykle uważa się za takie memy prawdy, dobra i piękna, to przekazywane są też kulturowo memy o wartościach przeciwnych.Świadczy to, jego zdaniem, o tym, że kryterium wyboru danego memu jest po prostu jego bycie dobrym reproduktorem.Memy, jak i geny są potencjalnie nieśmiertelne, lecz zależne od istnienia nośników fizykalnych, które są zniszczalne.Przetrwanie memów nie zależy od trwałości ich nośników, lecz od ich zdolności do reprodukcji.Umysły mają ograniczoną zdolność przyjmowania i kumulowania memów.Jest to, jak zauważa Dennett, czynnikiem warunkującym wybór określonych memów ze sfery ich występowania.Własnością memów jest kształtowanie takiego fenotypu, który minimalizuje i usuwa warunki środowiska niesprzyjające reprodukcji danego memu.Umysł ludzki jest artefaktem ukształtowanym przez memy kultury strukturyzujące ludzki mózg.Mózgi różnią się mikrostrukturami wytworzonymi przez te, w nich odwzorowane, najmniejsze cząstki kulturowej reprodukcji idei.Problem kształtowania się świadomości i jaźni zależy więc od tego jakie memy kultury zostają przyjęte do umysłu i w jaki sposób zostają one zorganizowane.Ewolucja mimetyczna jest, wraz z ewolucja genetyczną i plastycznością fenotypową, czynnikiem rozwoju świadomości i jaźni człowieka.Dennett podaje hipotezę, której broni:“Świadomość ludzka jest sama przez się wielkim kompleksem memów (lub dokładniej, efektem [działania] memów w mózgu), które mogą być rozumiane jako operacje wirtualnej maszyny “von Neumannowskiej” zastosowanej w równoległej architekturze mózgu, która nie została zaprojektowana dla takiej aktywności.Siła oddziaływania tej maszyny wirtualnej znacznie zwiększa siłę znajdujacego się u jej podstaw organicznego hardware, na którym ona pracuje, ale równocześnie wiele z jej ciekawych cech, a szczególnie jej ograniczeń, może zostać wyjasnionych jako produkty uboczne tego systemu połączeń, który umożliwia zastanawiające, lecz skuteczne powtórne użycie istniejącego organu dla nowych celów.”[38]Hipotezę swą przedstawia Dennett używając żargonu badaczy sztucznej inteligencji, gdyż jego zdaniem najlepiej nadaje się on do tego celu.Brytyjski matematyk Alan Turing rozwinął teoretycznie koncepcję maszyny nazywanej maszyną Turinga, a węgiersko-amerykański matematyk i fizyk John von Neumann przekształcił ten eksperyment myślowy w projekt elektronicznego komputera.Komputery, zupełnie jak mózgi, nie posiadają ustalonych do końca projektów w momencie ich zmontowania.Poza tym, że mają hardware, czyli odpowiednik organicznej struktury mózgu, przechowują w pamięci dane i programy, czyli software.Podlegaja one wpływom “środowiska” poprzez klawiaturę i inne urządzenia wejściowe oraz reagują na nie sygnałem na wyjściu.Software komputera składa się z reguł, a nie z ich fizykalnego nośnika i nazywany jest przez przedstawicieli nauk komputerowych maszyną wirtualną.Pewne szczegóły działania takiej maszyny wirtualnej są istotne dla koncepcji Dennetta.Turing zadawał sobie pytanie, co robi jego umysł, kiedy rozwiązuje problem lub dokonuje komputacji.Następnie rozłożył procedurę działania umysłu na najmniejsze możliwe kroki i podał ich formalizacje.Jego pomysł składał się z następujących elementów[39]:pewien powtarzalny proces (zdarzenia następujące pojedynczo)w pewnej podzielonej na części przestrzeni roboczej, do którejzarówno dane jak i instrukcje są wprowadzonez pewnej wewnętrznej i nadzwyczaj godnej zaufania pamięcigdzie poddane zostają działaniu pewnego skończonego zbioru operacji podstawowych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]