Podstrony
- Strona startowa
- Kres Feliks W Serce Gor (SCAN dal 1001)
- Kres Feliks W Krol Bezmiarow scr
- Kres Feliks W Krol Bezmiarow
- Kres Feliks W Serce Gor (2)
- Kres Feliks W Polnocna Granica
- Feliks W. Kres Krol Bezmiarow v 1.1
- AutoCad 2005 PL podrecznik uzytkownika
- James Clavell Krol szczur
- Lowder James Antologia Krainy Chwaly
- Yeskov K J Ostatni Wladca Pierscienia (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- tohuwabohu.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zobaczymyprzy innej sposobności że praktykuje się to dotychczas.W symbolu tym wytworzyło się kilka wariantów, azrzucenie trzewika z nogi nowonabywcy unieważniało nabyty już tytuł własności.Drobiazg ten nabywawielkiego znaczenia stąd, że symbol stosowano potem przy zwalnianiu obowiązków lewiratu co takżeświadczy, że żona była własnością męża i stanowiła przedmiot ustępowania dóbr".Rzeczywiście żona stanowiła przedmiot spadku, który można było odstąpić drugiemu (Bocz w księdze Ruthjest takim nabywcą), ale lewirat cały ograniczono do wdowy bezdzietnej.Poślubia ją Goel, aby wzbudził Imięzmarłego w dziedzictwie jego, iżby nie zginęło Imię owego zmarłego między bracią jego".Chodzi więc o to309Szo II154.310Gen XII 11-20; X 2, 13, 16; XX 9 XXVI 7, 10.311Gen XXXVIII 24; Lev XVII 10, 20, XX 10; Deut XXII 22-24.312II Reg XI 27.313Deut VII 3, XXI 10-14.314Lewirat obowiązuje dotychczas u Beduinów i bywa zazwyczaj spełniany; w każdym razie nie może wyjść powtórnie za mąż bez zezwolenia brata nieboszczyka.K I220.Czy levirat był właściwy Semitom w ogóle?315Ruth IV 7, 8.Print to PDF without this message by purchasing novaPDF (http://www.novapdf.com/)żeby mieć syna, choćby z następnego związku lewirackiego; taki syn jest bowiem wobec prawa synemnieboszczyka316, o lewirat można się prawować, na co są szczegółowe przepisy317.Kiedy powstał obowiązek moralny, żeby mieć syna, nie ma z czego dochodzić.Wiemy tylko, że stanowi towłaściwość cywilizacji azjatyckich; obowiązuje to dotychczas w cywilizacjach bramińskiej i chińskiej.Opojęciach najstarszych ludów Azji Mniejszej cóż wiemy? Być może, że obowiązek ten istniał u Hebreów, jakopowszechny w tamtych stronach świata; ale również być może, że zostało to przyjęte od innych ludów podczaswędrówek po Azji Mniejszej i zachodniej części środkowej.Ażeby naprawić niesprawiedliwość losu, który odmówił potomstwa męskiego obmyślono pomocnicząbigamię w Indiach, w Chinach, w cywilizacji arabskiej i turańskiej.W oczekiwaniu żony, zdolnej powić syna,doszło się dalej: do pomocniczego nałożnictwa.W tym obowiązku początki legalnego konkubinatu (istniejącego dotychczas w Chinach, podczas gdyHindus poprzestaje na drugiej żonie).W pięcioksięgu spotykamy to samo wytłumaczenie i usprawiedliwienie;żony bezdzietne same legalizują potomstwo nałożnic i jest na to przepisana formalność symboliczna: żonabierze na swe kolana rodzącą nałożnicę.Ale też dziecię takie staje się wobec prawa potomkiem żony, któraaktem tym przestaje być bezdzietną.Prawo własności dziecka przechodzi tu z nałożnicy na żonę318.Nigdziezaś ani śladu, żeby żona mogła przeciwić się przyjęciu nałożnicy, w czym Izrael znów podobny jest do całegoWschodu.Dalej jednak od innych zapędził się Izrael w tym, że przyznano mężom prawo oddalenia żony, nie rodzącejsyna.%7łyd może zresztą najlegalniej żonę porzucić, udzielając jej rozwodu, w czym kieruje się li tylko swązachcianką.Jest to prawo jednostronne, przysługujące tylko mężowi.W razie braku syna prawo to nabywacech obowiązku.Bezwzględnym jest prawo własności na dzieciach.Ród żydowski nie wyróżnia się pod tym względem wetnologii.Izaak jest własnością Abrahama, więc ten ma prawo zabić go na ofiarę Jehowie.Kiedy Achanakarcono za świętokradztwo, skazano go na ukamienowanie i następnie na spalenie nie tylko jego samego, aleteż wszystko co jego jest"; zabito Achana i syny jego i córki jego", obok całego dobytku, jako częśćwłasności skazańca na równi z innym dobytkiem, żony jego jednak nie tknięto319.Ojciec ma prawo narzucić synowi żonę, a w żadnym wypadku nie można wprowadzić do rodu synowej bezzezwolenia ojcowskiego.Z reguły ojciec nie tylko sam zabiega o synową, ale nawet nałożnicę dobierasynowi320.Syn prosi ojca: wezwij mi tę dzieweczkę za żonę"321.Samson, pragnący poślubić Filistynkę, prosirodziców: wezmijcie mi ją za żonę"322.Ojciec może z własnej woli poślubić synowi swemu" swą niewolnicę(lecz %7łydówkę)323.Za uwiedzenie kary srogie, których można uniknąć jedynie przez poślubienie z nadaniem odpowiedniegowiana; lecz ojciec uwiedzionej, jej właściciel, może sprawę załatwić, każąc sobie złożyć okup ( odważyćsrebro")324.Uwiedzenie jest przede wszystkim poszkodowaniem właściciela uwiedzionej.Ojciec ma prawozaprzedać potomka swego w niewolę.Zastawić wolno i synów i córki325.W razie sądowego odbierania komumajątku, mogą dzieci stanowić również część konfiskaty.Najbezwzględniej rozporządza ojciec córkami.Prawo gościnności idzie przed względami na własną córkę.Byle napastnicy gościom nie zrobili nic złego,316Ruth IV 5, 6, 10.317Deut XXV 5-10.318318 Gen XVI 2, XXV 6, XXX 3 i dalej 24.319Jos VII 24-26.320Gen XXIV, Ex XXI 9, 10; Mcb II 73, 75.321Gen XXXIV 4322Jud XIV 2323Ex XXI 9.324Ex XXII.325Ex XXI 7; Neh V 2Print to PDF without this message by purchasing novaPDF (http://www.novapdf.com/)gotów Lot oddać dobrowolnie na pastwę obie córki326, a takie pojęcia o hierarchii obowiązków miały przetrwaćdługo.W księdze Sędziów zapisano wypadek, jako gospodarz żydowski oddał zbójcom nałożnicę i córkigościa, byle gościa samego nie wydać327
[ Pobierz całość w formacie PDF ]