Podstrony
- Strona startowa
- Cornwell Bernard Kampanie Richarda Sharpe'a 03 Forteca Oblężenie Gawilghur, 1803
- Cornwell Bernard Trylogia Arturiańska Tom 1 Zimowy Monarcha
- Cornwell Bernard Trylogia Arturiańska Tom 2 Nieprzyjaciel Boga (3)
- Trylogia arturiańska 01 Bernard Cornwell Zimowy monarcha
- Trylogia arturiańska 02 Bernard Cornwell Nieprzyjaciel Boga
- Paul Thompson, Tonya Cook Dra Zaginione Opowiesci t.3
- J. K. Rowling 4 Harry Potter i Czara Ognia
- 1361
- Szklarski Alfred 9 Tomek w grobowcach faraonow
- Henryk Sienkiewicz krzyzacy
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- sp8skarzysko.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Natomiast ta druga sprawa wymaga nieco więcej wyjaśnień.Wygląda na to, że większość ludzi ma trudności zezrozumieniem faktu, iż judaizm nie jest religią.Słowo religia" w języku hebrajskim nie istnieje.Jedyny dość luznyekwiwalent, dati'', to słowo sklecone przez prawników, którzy zupełnie niedawno temu, w chwili utworzenia Izraela,chcieli z tego nowego państwa uczynić państwo jak wszystkie inne, zgrać je z dawnymi systemami, a zatem włączyć doniego coś, co przypomina teologiczno-polityczne podziały,które można znalezć wszędzie indziej.I jeśli co słowo nie istnieje, jeśli w żadnej księdze Talmudu, w ustach żadnego Mę-drca i Mistrza, którzy stworzyli wielkość prawa mówionego,nie znajdziemy słowa religia" w znaczeniu, jakie ma onou Wilhelma Ockhama czy Pascala, to właśnie dlatego, żesama ta rzecz nie istnieje.Czy wie Pan, że na przykład synagoga", Bejt Knesset", oznacza dom spotkań, a nie dommodlitwy? Czy wie Pan, że Tora w mniejszym stopniu określa, sam nie wiem, brewiarz, mszał czy też księgę modlitw, cokonstytucję (naprawdę konstytucję, w sensie właściwym, niejako politycznym, lub też w każdym razie cywilnym słowaustawa) nadaną swemu ludowi przez Mojżesza po otrzymaniuTablic? Czy wie Pan, że istnieje cały prąd europejskiego judaizmu (który rozwijał się prężnie pod koniec wieku XVIII naLitwie wokół Gaona z Wilna85 w reakcji na mistyczną eksplozję chasydyzmu, następnie zaś na wielkie ruchy mesjanistycz.:.ne rozpalające ówczesne sztetle, które nieomal doprowadziłyje do zatraty rozumu) uznający wyższość nauki nad modlitwą, prąd, który, mówiąc ściślej, jeśli miałby wybrać międzyślepą, nieoświeconą wiarą z jednej strony, z drugiej natomiastnauką talmudyczną, pełną zakamarków, skrupułów i powątpiewań, to wybrałby bez wahania tę drugą? Czy wie Pan, żejeszcze w wieku XX, w samym łonie tego, co Pan nazwałbyświatem wierzenia i wiary, istnieli pewni wybitni mistrzowie(mam na myśli rawa Kooka86), którzy utrzymywali, że ateizmnie stanowi dla judaizmu żadnego problemu, że to poważnai bezwzględnie warta przyjęcia hipoteza, i którzy w każdymrazie wolą raczej prawego i konsekwentnego ateistę, poważnego ucznia Nietzschego, kogoś, kto przemyślał perspektywęśmierci Boga, a nawet jej konsekwencje, niż głupca, którywierzy ot tak, po prostu, w istnienie" Jedynego? I co wresz-85 Gaon z Wilna (Eliasz ben Salomon Zalman, 1720-1797) -rabin, wybitny znawca Talmudu i Kabały, przeciwnik chasydyzmu i haskali.86 Abraham Izaak Kook (1865-1935) - urodzony na Aotwie rabin,uczony i syjonista; w roku 1919 został naczelnym rabinem Jerozolimy.cie powiedzieć o owych tekstach Levinasa, które same flirtują z ateizmem, i mówią nam, że judaizm nie jest jakąś tam optyką'', lecz etyką", że jest on bardziej historią przekazuniż objawienia, i że jego główną, tą prawdziwą myślą nie jeststosunek ludzi do Boga, lecz stosunek do innych ludzi?Jasne, są %7łydzi, którzy wyznają wiarę".Ale mamy teżinnych, i to wcale nie tych mało znaczących, którzy nawetnie zrozumieją, o czym się im mówi, jeśli spytać ich, czy wierzą" w Boga, czy też nie.Znam trochę historię powrotów" do judaizmu.I mogę Panu powiedzieć, że na jednegoFranza Rosenzweiga87, który po mistycznej nocy powróciłdo Prawa ojców, mamy całe miriady przypadków, w których o teszuwie" zadecydowała właśnie pewna etycznaprzygoda, pewne doświadczenie życia, języka, myśli, a nawet sztuki.Arnold Schonberg na przykład, który przeszedłna protestantyzm i który 24 lipca 1933 roku przybył oznajmić rabinowi Louisowi-Germainowi Levy'emu z ulicy Copernic, że powrócił do Przymierza z powodu nienawiści doWagnera
[ Pobierz całość w formacie PDF ]