Podstrony
- Strona startowa
- Word Studies in the New Testament Vol 1 & 2 (Marvin R Vincent)
- Robert Cialdini Wywieranie wplywu na ludzi. Teoria i praktyka
- Freedom Long Max Wiedza tajemna w praktyce
- Bednarz Andrzej Medytacja teoria i praktyka (SC
- Swiderkowna Rozmowy o Biblii, Nowy Testamen
- Gordon R. Dickson Smoczy rycerz T2
- Bulyczow Kiryl Rycerze na rozdrozach
- Szrejter A. Mitologia Germansk
- Gilstrap John Za kazda cene
- 10.Glen Cook Zolnierze zyja
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- epicusfuror.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nowość, jaką Jezus wnosił samą swoją osobą i działalnością, była według uczniówdostatecznym powodem dokonania ewentualnej zmiany w dotychczasowym zwracaniu się doBoga.2 4.Jezus bez najmniejszych wahań uległ prośbie i wyrecytował Modlitwę Pańską,polecając ją jako model najlepszej modlitwy.Tekst Modlitwy Pańskiej podaje tylko Mateusz iAukasz.Autor pierwszej Ewangelii wplata ją jak wiadomo w Kazanie na Górze.Kontekstchronologiczny i treściowy w Ewangelii Aukasza zdaje się być lepszy.Lecz i sam tekstModlitwy Pańskiej nie jest identyczny u obydwu synoptyków.Wersja Aukaszowa jest znaczniekrótsza.Zaczyna się podobnie jak u Mateusza inwokacją do Ojca, lecz brak przy tej inwokacjijakichkolwiek bliższych określeń: nie jest powiedziane, że to Ojciec nasz, nie jest wymienioneniebo jako miejsce Jego zamieszkania.Modlitwa zaczyna się bezpośrednio od prośby ouświęcenie imienia Bożego, czyli o kult i adorację Boga samego, gdyż imię w mentalnościsemickiej utożsamia się z samą osobą (por.Ez 36,23).Następuje, potraktowana bardzocentralnie, prośba o przyjście królestwa Bożego.Przyjście królestwa Bożego jestrównoznaczne z tryumfem nad szatanem, oznacza koniec jego królestwa.Ostatni fragmentModlitwy Pańskiej brzmi identycznie u obydwu Ewangelistów, z tym, że Aukasz pomijaprośbę o wybawienie od złego lub od zła oraz końcowe Amen.NATRTNY PRZYJACIEL (11,5 8)5Dalej mówił do nich: Ktoś z was, mając przyjaciela, pójdzie do niego o północy i powie mu: Przyjacielu, pożycz mi trzy chleby, 6 bo mój przyjaciel przybył do mnie z drogi, a nie mam, co mupodać.7 Lecz tamten odpowie z wewnątrz: Nie naprzykrzaj mi się! Drzwi są już zamknięte i mojedzieci są ze mną w łóżku.Nie mogę wstać i dać tobie.8 Powiadam wam: Chociażby nie wstał i niedał z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da mu, ilepotrzebuje.5 6.O wartości modlitwy nie decyduje jednak sama jej treść.Dobra, skuteczna modlitwamusi się odznaczać pewnymi przymiotami.Jedną z ważniejszych cech modlitwy jest jejwytrwałość.Chrystus najwyrazniej pragnął, by o tym przymiocie modlitwy uczniowie Jegopamiętali w sposób szczególny.W tym celu właśnie pozostawił im całą przypowieść onatrętnym przyjacielu, który przychodzi o północy, by prosić o kawałek chleba.Wypadło mubowiem podejmować niespodziewanego gościa.Ze względu na upał, nocą podróżuje się naWschodzie chętniej niż w dzień.Zapasów żywności nikt jednak nie posiada.Skromne,prymitywne chleby piecze się każdego dnia na nowo, w ilości potrzebnej dla domownikówtylko na jeden dzień.7 8.Chociaż ów zakłopotany, nie przygotowany na przyjęcie gościa człowiek przychodziw porze najbardziej niestosownej jest północ, wszyscy już śpią to jednak, ponieważ prosinatarczywie i wytrwale, prośbie jego staje się zadość.Udzielający owego wsparcia musipokonać wiele trudności: trzeba wstać w momencie zapadania w najgłębszy sen, trzebaotworzyć bramę, zbudzić domowników, którzy śpią zazwyczaj we wspólnej izbie, rozciągnięcina macie pokrywającej podłogę.Natarczywość proszącego była jednak tak wielka, że niemożna było się jej oprzeć.Zmuszała do działania nie przyjacielska miłość, ale chęć pozbyciasię w końcu natręta.WYTRWAAOZ W MODLITWIE (11,9 13)9I Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, azostanie wam otworzone.10 Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; akołaczącemu zostanie otworzone.11 Jeżeli którego z was, ojców, syn poprosi o chleb, czy poda mukamień? Albo o rybę, czy zamiast ryby poda mu węża? 12 Lub też gdy prosi o jajko, czy poda muskorpiona? 13 Jeśli więc wy, choć zli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to o ileżbardziej Ojciec z nieba udzieli Ducha Zwiętego tym, którzy Go proszą.9 12.A oto drugi przymiot modlitwy: jej ufność.Gdy o wytrwałości prośby pisał tylkoAukasz, to instrukcje dotyczące ufności, jaka powinna towarzyszyć modlitwie, podaje takżeMateusz 7,7 11.I to pouczenie również zostało przybrane w szatę przypowieściową.Powtarzasię u obydwu Ewangelistów owa trojaka rada: Proście, szukajcie, pukajcie.Następuje zanotowana również przez obydwu Ewangelistów metafora dziecka proszącego o chleb irybę, do czego Aukasz dorzuca jeszcze jedną ewentualność: dziecku proszącemu o jajko dobryojciec na pewno nie poda skorpiona.Ten Aukaszowy dodatek sprawia egzegetom wiele kłopotupo dzień dzisiejszy.Skąd takie niezwykłe skojarzenie: jajko i skorpion? Chodzi chyba poprostu o myśl, że niewysłuchanie prośby syna cierpiącego głód zdaje się być dla uczciwegoojca nieprawdopodobieństwem, przy czym to nieprawdopodobieństwo przy trzeciejewentualności osiąga punkt szczytowy.13.Całość rozumowania opiera się na logicznej zasadzie a minore ad maius: jeśli zwykłyczłowiek, ojciec ziemski, nie jest w stanie odmówić czegokolwiek własnemu dziecku, którezwraca się doń z całą ufnością, to o ileż większa ufność powinna towarzyszyć prośbom, którekierujemy do Boga, będącego naszym Ojcem najlepszym.Udzieli On swym dzieciom nie tylkodóbr doczesnych, lecz także darów samego Ducha Zwiętego.Trzeba Go tylko z całą ufnością oto prosić.ZAOZLIWE ZARZUTY (11,14 23)14Raz wyrzucał złego ducha [z człowieka], który był niemy.A gdy zły duch wyszedł, niemyzaczął mówić i tłumy były zdumione.15 Lecz niektórzy z nich rzekli: Mocą Belzebuba, władcy złychduchów, wyrzuca złe duchy.16 Inni zaś, chcąc Go wystawić na próbę, domagali się od Niegoznaku z nieba.17 On jednak, znając ich myśli, rzekł do nich: Każde królestwo wewnętrznieskłócone pustoszeje i dom na dom się wali.18 Jeśli więc i szatan z sobą jest skłócony, jakże sięostoi jego królestwo? Mówicie bowiem, że Ja przez Belzebuba wyrzucam złe duchy.19 Lecz jeśli Jamocą Belzebuba wyrzucam złe duchy, to czyją mocą wyrzucają je wasi synowie? Dlatego oni będąwaszymi sędziami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]