Podstrony
- Strona startowa
- Ziemkiewicz Rafal A Czerwone dywany odmierzony krok (3)
- Ziemkiewicz Rafal A Pieprzony los kataryniarza (SCA
- Ziemkiewicz Rafał Czerwone dywany odmierzony krok
- Ziemkiewicz Rafał Polactwo
- Pardo Robert The Evaluation And Optimization Of Trading Strategies, Second Edition
- Feist Raymond E Adept magii
- Assollant Alfred Niezwykłe choć prawdziwe przygody kapitan (2)
- mein kampf (pl)
- Brooks Terry Potomkowie Shannary (SCAN dal 8 (2)
- McNaught Judith Raj
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- bless.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
., ZarzÄ…dzanie strategiczne, PWE, Warszawa 2005, s.1393Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002, s.133.4Hamel G., Prahalad C.K., Przewaga konkurencyjna jutra, Wyd.Business Press, Warszawa 1999, s.165.5Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996, s.29.6Thompson J.L., Richardson B., Strategic and Competetive Success: Towards a Model of the Comprehensively CompetentOrganization, Management Decision, 1996, nr 2, s.5-19, za: Bratnicki M., Kompetencje przedsiÄ™biorstwa, Wyd.Placet,2000, s.23.7GÅ‚uszek E., Niemczyk J., Portfele kompetencji, MBA, nr 6, 2003.122usÅ‚udze lub produkcie.Wartość ta oceniana jest przez klienta odbiorcÄ™danej usÅ‚ugi lub produktu.Innym wyznacznikiem kluczowoÅ›ci, równieżpodkreÅ›lanym w literaturze, jest zdolność generowania w oparciu o danÄ…kompetencjÄ™ dÅ‚ugookresowej przewagi konkurencyjnej.Przy takim ujÄ™ciustrategiczne zarzÄ…dzanie kompetencjami polegaÅ‚oby na koncentrowaniusiÄ™ na strategiach generujÄ…cych wysokÄ… wartość dla klienta lub na takich,które pozwalaÅ‚yby utrzymać przewagÄ™ konkurencyjnÄ… organizacji.W tabeli poniżej przedstawiono wybrane propozycje różnych autorówklasyfikacji cech kluczowych kompetencji.Tabela 2.Prezentacja wybranych koncepcji cech kluczowych kompetencjiJ.Brilman M.Bratnicki8 N.Petts G.Hamel, C.K.Prahalad(zasoby) popyt (tworzenie cenność, zÅ‚ożoność, istotny wkÅ‚adwartoÅ›ci dla rzadkość, zdolność identyfikacji, w wartość postrzeganÄ…klienta, wysokie koszty możliwość imitacji, przez klienta, rzadkość, naÅ›ladowania, trwaÅ‚ość, unikatowość, odpowiedniość. trwaÅ‚ość, możliwość substytucji, umożliwia tworzenie posiadanie przez firmÄ™, wyższość (przewaga nowych produktów niepodatność na nad konkurencjÄ…), i usÅ‚ug (brama dosubstytucje, adaptowalność, rynków jutra). lepszy od posiadanych orientacjaprzez konkurentów, konsumencka. skodyfikowanie, uosabianie przezuczestników tworzeniastrategii, podatność naorganizacyjniewykorzystanie, ważność.yródÅ‚o: opracowanie wÅ‚asne w oparciu o: Brilman J., Nowoczesne koncepcjei metody zarzÄ…dzania, PWE, Warszawa 2002; Hamel G., Prahalad C.K., Prze-waga konkurencyjna, wyd.cyt.: Bratnicki M., Kompetencje przedsiÄ™biorstwa,wyd.cyt.: Petts N., Building growth on core competences a practical appro-ach, Long Range Planning, 1997, nr 30(4), s.551-561.Autor artykuÅ‚u uważa, że stosunkowo najlepszym wyznacznikiem klu-czowoÅ›ci kompetencji, bÄ™dzie siÅ‚a jej ukierunkowania na tworzenie warto-Å›ci przedsiÄ™biorstwa w rozumieniu koncepcji zarzÄ…dzania przez wartość.8Wprawdzie Bratnicki M.pisze o cechach zasobów, ale z caÅ‚oÅ›ci jego pracy wynika, że zasoby rozumiane sÄ… podobnie dosposobu definiowania kompetencji przyjÄ™tej w niniejszym artykule.123W tej sytuacji dobrymi miernikami kluczowych kompetencji byÅ‚yby temierniki, które zapewniaÅ‚yby firmie uzyskiwanie rentownoÅ›ci przewyż-szajÄ…cej koszt kapitaÅ‚u i tym samym generowanie wartoÅ›ci dodanej np.w postaci odpowiedniej EVY®.Do strategicznych czynników ksztaÅ‚tujÄ…cych wartość można zaliczyć:ryzyko, rentowność i wzrost9.JeÅ›li przyjmiemy, że głównymi wyznaczni-kami zarzÄ…dzania przez wartość sÄ… te czynniki to strategiczne zarzÄ…dzaniekompetencjami można bÄ™dzie zdefiniować jako odkrywanie, planowanie,wdrażanie i kontrolowanie tych kompetencji, które pozwalajÄ… te cele osiÄ…-gać.SpoÅ›ród wielu różnych kompetencji należaÅ‚oby zatem wybrać te, którebÄ™dÄ… wpÅ‚ywać pozytywnie na trzy wymienione cele.Poniżej, skróconejanalizie z punktu widzenia przydatnoÅ›ci do zarzÄ…dzania przez wartośćpoddane zostanÄ… te cechy kompetencji, które autor uważa za najbardziejsprzyjajÄ…ce osiÄ…ganiu wartoÅ›ci.PierwszÄ… analizowanÄ… cechÄ… jest wkÅ‚ad danej kompetencji w genero-wanie wartoÅ›ci dodanej mierzonej możliwÄ… do uzyskania marżą.Im wyż-sza bÄ™dzie ta wartość tym wyższa bÄ™dzie rentowność, tym wiÄ™kszy bÄ™-dzie pasywny potencjaÅ‚ wzrostu (mierzony wielkoÅ›ciÄ… zgromadzonychÅ›rodków finansowych, a nie innowacyjnoÅ›ciÄ… zarzÄ…dzanych procesów),ale tym wiÄ™ksze także bÄ™dzie ryzyko dziaÅ‚alnoÅ›ci.Wysoka marża osiÄ…ga-na przez przedsiÄ™biorstwo jest bowiem także cechÄ… mÅ‚odych sektorów,a wtedy wiÄ…zać siÄ™ to może ze zwiÄ™kszeniem potencjalnego i rzeczywiste-go zagrożenia konkurencjÄ… (ryzyko sektorowe).Ukierunkowanie na takiekompetencje może oznaczać krótkookresowy wzrost wartoÅ›ci przedsiÄ™-biorstwa i raczej trwanie niż rozwój.KolejnÄ… analizowanÄ… cechÄ… kompetencji jest jej szerokość, albo ina-czej jej potencjalna uniwersalność.Ta cecha wiąże siÄ™ z zakresem sto-sowania danej kompetencji w organizacji.Dana kompetencja jest tymbardziej uniwersalna, im szersze zastosowanie znajdzie w procesach,produktach i usÅ‚ugach Å›wiadczonych przez organizacjÄ™.DziÄ™ki temu jesttakże cenniejsza, gdyż zapewnia wiÄ™kszÄ… rentowność caÅ‚ego przedsiÄ™-wziÄ™cia, ogranicza ryzyko dziaÅ‚ania innych obszarów i dostarcza wyż-szej nadwyżki finansowej na poczet przyszÅ‚ego rozwoju.Ale szerokakompetencja to także wiÄ™ksza podatność na kopiowalność wynikajÄ…caz bardziej ogólnego jej sformuÅ‚owania.9Black A., Wright P., Bachman J., W poszukiwaniu wartoÅ›ci dla akcjonariuszy, Dom Wydawniczy ABC,Kraków 2000, s.101.124I ostatniÄ… cechÄ… kompetencji jest jej innowacyjność mierzona jej zdol-noÅ›ciÄ… do tworzenia nowych wyrobów i usÅ‚ug.Innowacyjność obecniepostrzegana jest zdecydowanie inaczej, niż uprzednio.Wynika to z restau-racji koncepcji J.Schumpetera.Dla tego autora wprowadzanie innowacjima sens jedynie wtedy, gdy w sposób skokowy prowadzi do zwiÄ™kszeniapewnych cech organizacji.Aktywne podejÅ›cie do innowacyjnoÅ›ci jakocechy kompetencji winno zatem prowadzić do wdrażania takich roz-wiÄ…zaÅ„, które byÅ‚yby bliższe tworzeniu nowych modeli biznesu, nowychrozwiÄ…zaÅ„ organizacyjno-technicznych, czy także nowych linii produktówi usÅ‚ug.Konkurowanie natomiast na bazie klasycznych rozwiÄ…zaÅ„ strate-gicznych, koncentrujÄ…cych siÄ™ na zwiÄ™kszaniu wydajnoÅ›ci lub zwiÄ™kszaniuoszczÄ™dnoÅ›ci, nie jest zgodnie z ideÄ… J.Shumpetera, wÅ‚aÅ›ciwym kierun-kiem rozwoju.Innowacyjne kompetencje mimo funkcjonujÄ…cego stereo-typu o kosztownoÅ›ci innowacji, sÄ… w stanie zapewnić przedsiÄ™biorstwuzdecydowanie wyższÄ… sprawność dziaÅ‚ania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]