Podstrony
- Strona startowa
- 101 Activities For Teaching Creativity And Problem Solving Arthur VanGundy
- Okruchy swiatla Montgomery
- Linux Podręcznik Administratora Sieci
- Jordan Robert Czara Wiatrow (SCAN dal 963)
- Władysław Wężyk Podróże po starożytnym Âświecie
- Alfred Szklarski Tomek Wsrod Lowcow Glow
- Burroughs Edgar Rice Pellucidar (2)
- Commentariorumd Modrzejewski
- Saylor Steven Roma sub rosa t Rzymska krew
- Grisham John Obronca ulicy (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- ugrzesia.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W tym opisie trzeba zwrócić uwagę przynajmniej na pięć elementów pozwalających wyróżnić sekty wyrosłe na bazie chrześcijaństwa.Z przeglądu różnych prób określenia terminu „sekta” wynika, że tymi elementami są:– odrzucanie ekumenicznego dialogu,– uzupełnianie Biblii o różne dodatkowe objawienia lub też interpretacja całości Biblii na podstawie jakiejś jej części,– redukowanie możliwości zbawienia wyłącznie do członków danej sekty,– brak ciągłości w historii chrześcijaństwa,– odrzucanie wiary w Trójcę Świętą i Jezusa Chrystusa jako Zbawiciela.Do wymienionych pięciu elementów pozwalających wyróżnić sekty wyrosłe na bazie chrześcijaństwa można by jeszcze dorzucić szósty element:– orientacja eschatologiczna znamionująca prawie wszystkie sekty.Na tę eschatologiczną orientację przejawiającą się w głoszeniu bliskiego końca świata zwraca uwagę J.Ratzinger[61].Zastąpienie ścisłej definicji sekty – która w zasadzie nie istnieje[62] – opisem pewnych elementów wchodzących w skład tego pojęcia może zrodzić jednak problemy w identyfikowaniu sekt.Może się bowiem okazać, że jakaś grupa religijna nie posiada wszystkich wymienionych elementów składających się na pojęcie „sekta”, a być może będzie jakaś grupa, która posiada tylko jeden z tych elementów.Czy wobec tego należy mówić o sektach w szerszym, czy węższym znaczeniu?Zasygnalizowany problem może ukazać się w nowym świetle, jeżeli odróżni się pojęcie sekty w aspekcie ściśle religioznawczym i pojęcie sekty w tradycyjnym znaczeniu.Sekta w aspekcie religioznawczym to grupa, która rozwinęła się w specyficzny sposób poprzez wyjście ze swojej matczynej religii.Natomiast pojęcie sekty w ujęciu tradycyjnym związane jest ściśle z oceną, przy czym jest to ocena negatywna[63].Ten drugi aspekt pojęcia sekta zdominował w zasadzie ten pierwszy do tego stopnia, że w szerokich kręgach ludzi słowo „sekta” ma znaczenie wybitnie negatywne, a nierzadko nawet funkcjonuje jako określenie obraźliwe, o czym świadczą pochodne tego terminu takie, jak „sekciarz” , „sekciarstwo” czy „sekciarski”.Stosowanie tych określeń do ludzi inaczej wierzących było odbierane przez nich jako epitet i wywoływało oburzenie.Polskokatolicki autor Prawa wewnętrznego kościołów i wyznań nierzymskokatolickich w PRL pisał, że „używanie terminu Ťsektať świadczy o braku tolerancji religijnej i obskurantyzmie wyznaniowym”[64].Ze względu na negatywne treści związane z omawianym pojęciem watykański raport o sektach zauważa, że „być może lepsze byłyby określenia neutralne, takie jak Ťnowe ruchy religijneť, Ťnowe grupy religijneť” (1, 1).Jednak pomimo tego postulatu sam raport nie jest konsekwentny i posługuje się terminem „sekta”.Konsekwentnie terminem „nowe ruchy religijne” posługuje się Oświadczenie podsumowujące i zalecenia będące wynikiem im właśnie poświęconej konsultacji Światowej Rady Kościołów i Światowej Federacji Luterańskiej.Określenie „nowe ruchy religijne” jest na pewno bardziej neutralne niż sekty.Jest ono również na tyle ogólne, by ogarnąć nowe ruchy pochodzenia chrześcijańskiego, nowe ruchy orientalne lub afrykańskie, oraz ruchy typu gnostycznego i ezoterycznego.Słowo „nowe” może posiadać kilka znaczeń.Ruchy religijne są „nowe” nie tylko dlatego, że pojawiły się w obecnej postaci po II wojnie światowej, ale także dlatego, że jawią się one jako alternatywa wobec religii oficjalnych i instytucjonalnych oraz dominującej kultury[65].Słowo „nowe” może odznaczać „nowe dla nas” np.grupy hinduistyczne lub buddyjskie są nowe dla Zachodu.„Nowe” może odnosić się również do dynamicznego ducha wielu z tych ruchów chcących odrodzić lub odnowić stare tradycje religijne.Wreszcie „nowe” może oznaczać ruchy, będące religiami protestującymi przeciwko ustalonej tradycji[66].Natomiast słowo „religijne” oznacza, że owe nowe ruchy ukazują wizję rzeczywistości religijnej bądź drogę do osiągnięcia poznania transcendentnego, oświecenia duchowego, autorealizacji albo też dają odpowiedź na podstawowe pytania człowieka[67]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]