Podstrony
- Strona startowa
- Sekowski Stefan Galwanotechnika Domowa Rozmiar 1 MB
- Grodzieńska Stefania Urodził go 'Niebieski Ptak'
- Grabiński Stefan Nowele
- Stefanowski Robert Making M
- Stefan Zweig Magellan
- Dziennikow tom odnaleziony Zeromski
- Uroki zycia Zeromski
- Charitas Zeromski
- Eddings Dav
- Najstarsza Prawnuczka
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- motyleczeq.pev.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dla oddania stanów uczuciowych pisarz pos³uguje siê symbolem;powieœæ spo³eczna - ukazuje panoramê wspó³czesnego autorowi spo³eczeñstwa, pe³nego kontrastów i konfliktów.Œwiat ludzi bogatych obojêtnych wobec krzywdy spo³ecznej, œwiat klas pracuj¹cych pe³en nêdzy i cierpienia, a co za tym idzie, zwyrodnienia i demoralizacji;powieœæ prezentuj¹ca ró¿norodne problemy filozoficzne (koncepcja cz³owieka otwartego na wieloœæ uzupe³niaj¹cych siê kierunków humanizmu europejskiego.Odrzucenie pogl¹dów Schopenchauera, polemika z nitzschenizmem, obawa przed rewolucj¹)pogl¹dy Schopenchauera (istota ludzkiej egzystencji bezrozumny popêd niemo¿liwy do zaspokojenia, poczucie bezsensu ¿ycia, kontemplacja sztuki jako jedynej wartoœci sta³ej: têsknoty doktora Tomasza; motyw Wenus z Milo);pogl¹dy Nietzschego (kult ¿ycia, si³y i tê¿yzny biologicznej, nowa moralnoœæ nadludzi: Judym o Karbowskim; Korzecki - cz³owiek jedyn¹ miara dobra i z³a);pogl¹dy Marksa (stosunki gospodarcze czynnikiem reguluj¹cym wszystkie procesy ¿ycia spo³ecznego, konflikt miêdzy klas¹ pracuj¹c¹ a w³aœcicielami œrodków produkcji, koniecznoœæ spo³ecznego przewrotu);motywy sokratejskie i platoñskie (postaæ Korzeckiego; pojêcie dajmoniona; prawo do samobójstwa);motywy ewangeliczne (dyskusja u Kalinowicza: nakaz mi³oœci bliŸniego i aposto³owania)Kompozycja“Ludzie bezdomni" stanowi przyk³ad realistycznej powieœci m³odopolskiej ³¹cz¹c elementy typowe dla ró¿nych pr¹dów literackich :Realizmkonkretnoœæ miejsca i czasu akcji,wiernoœæ przedstawienia szczegó³ów ¿ycia i jego t³a,koncepcja cz³owieka jako istoty spo³ecznej (program ¿yciowy Judyma: praca organiczna i praca u podstaw),krytyczna prezentacja stosunków spo³ecznychImpresjonizmopisy przyrody (zbudowane z barwnych plam, eksponuj¹ grê powietrza i œwiat³a, s¹ zapisem ulotnego wra¿enia),psychika g³ównych bohaterów (ukazana nie jako wyraŸnie okreœlona, zamkniêta struktura, ale jako ci¹g nastrojów, wra¿eñ i sprzecznych nieraz stanów nie tworz¹cych logicznej ca³oœci),kompozycja utworu (zbudowany z pojedyñczych punktów czasowych i odrêbnych scen nie tworz¹cych ³añcucha przyczynowo-skutkowego)Naturalizmopisy dzielnic nêdzy w Warszawie i Sosnowcu (drobiazgowoœæ i podkreœlanie brzydoty; eksponowanie biologicznego widzenia œwiata)Ekspresjonizm³¹czenie patosu, ekstatycznoœci i deformacji,gwa³towne kontrasty,sk³onnoœæ do karykaturySymbolizmopis Wenus z Milo (t.1 rozdz.1) - rzeŸba podziwiana w paryskim muzeum; symbol radoœci i urody ¿ycia“Rybak" (t.1 rozdz.1) - obraz Puvis de Chavannes' a ukazuj¹cy krzywdê spo³eczn¹,kwiat tuberozy (t.1 rozdz.8) - postawa i ¿ycie Karbowskiego; symbol bezu¿ytecznego piêkna,motyw krzyku pawia (t.II rozdz.11) - powtarzaj¹cy siê dwukrotnie wrzask ptaka przera¿a Judyma œwiadomego swej bezradnoœci w obliczu nieub³aganej œmierci zabieraj¹cej dzieln¹ kobietê (Oleœ Daszewski ju¿ niebawem podzieli los “bezdomnych"),zakoñczenie utworu i jego tytu³ - “rozdarta sosna" to symbol losów Judyma i Joasi, ich rozterek i cierpieñ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]