Podstrony
- Strona startowa
- Socjologia Piotr Sztompka, Marek K. (forma txt)
- Marek Holynski E mailem z Doliny Krzemowej (2)
- Oramus Marek Hieny cmentarne (2)
- Oramus Marek Senni zwyciezcy
- Huberath Marek S Miasta pod skala
- Wilk Marek Hlasko
- Hlasko Marek Opowiadania
- Hlasko Marek Opowiadania (2)
- 252317758 Curso de Processo Penal Fernando Capez 2014
- PoematBogaCzlowieka k.5z7
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- orla.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego nie można zastosować tych samych metod i sposobów zbierania informacji oraz danych, któremają zastosowanie w przedsiębiorstwach, ze względu na specyfikę jednosteksamorządowych i ich charakter.Powoduje to, że zródła informacji służące docelów decyzyjnych również będą inne, chociaż niezbędne informacje możnapodzielić na grupy według zbliżonych kryteriów1.Do najważniejszych, dającychsię przenieść na grunt samorządowy, klasyfikacji informacji należą2:1.Klasyfikacja ze względu na kierunki pochodzenia informacjia) wewnętrzne, generowane w ramach własnej organizacji, określającepotencjał, warunki i reguły funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego,b) zewnętrzne, pochodzące z otoczenia jednostki samorządu terytorialnego,informujące o środowiskowych warunkach działania jednostki samorządu terytorialnego, stwarzające przesłanki do podejmowania działań o strategicznymcharakterze.2.Klasyfikacja ze względu na zródło uzyskania informacjia) pierwotne, uzyskiwane po raz pierwszy, gromadzone dla określonychproblemów decyzyjnych, nieprzetworzone,1Por.M.Dylewski, B.Filipiak, M.Gorzatczyńska-Koczkodaj Analiza finansowa w jednostkachsamorządu terytorialnego, Municipium", Warszawa 2004, s.65.2Por.Z.Leszczyński, A.Skowronek-Mielczarek Analiza ekonomiczno-finansowa firmy, Difin,Warszawa 2000, s.19.132b) wtórne, wcześniej zgromadzone i przetworzone, opracowane przez innych.3.Klasyfikacja ze względu na charakter podejmowanych decyzjia) informacje operacyjne, na potrzeby bieżącego zarządzania, wykorzystywane do rutynowych i powtarzających się problemów decyzyjnych,b) informacje strategiczne, wykorzystywane do podejmowania decyzji0 dłuższym niż operacyjny horyzoncie czasowym (długoterminowe).Podstawowym zródłem analiz stosowanych w podsektorze samorządowymsą budżety jednostek samorządu terytorialnego.Informują one o kształtowaniusię dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów danej jednostki samorząduterytorialnego oraz o sytuacji finansowej, w ujęciu statycznym, jednostek organizacyjnych.yródłem informacji są również dane zawarte w protokołachpokontrolnych i z zakresu audytu wewnętrznego.Dają one pełniejszy obraz,co umożliwia przeprowadzenie rzetelnej analizy wykonania planów dochodów1 wydatków (przychodów, rozchodów i kosztów), sytuacji finansowej, odchyleńod planów oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.Wszelkie nabyte informacje, pochodzące ze zródeł zarówno wewnętrznychjak i zewnętrzych, ułatwiają wyjaśnienie przyczyn odchyleń od wskaznikówplanowanych oraz innych zjawisk budzących zastrzeżenia, mających wpływ nawykonywanie zadań jednostek samorządowych3.Kolejne zródło informacji pochodzi ze sprawozdawczości.Obowiązek sporządzania przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań z wykonania procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem wynika z konieczności nadzoru, kontroli, statystyki orazjawności finansów publicznych4.Sporządzane i przekazywane sprawozdaniadotyczą w szczególności:" pobierania i gromadzenia dochodów," wydatkowania środków publicznych," wyniku budżetu," zródeł finansowania deficytu budżetowego," wielkości należności i zobowiązań (w tym długu).Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do sporządzania następujących sprawozdań5:3Por.M.Jastrzębska Zarządzanie finansami gmin.Aspekty teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1999, s.89.4Uregulowania prawne dotyczące obowiązku sporządzania sprawozdań budżetowych zawartesą w następujących aktach prawnych: Ustawa z 30 czerwca 2005 r.o finansach publicznych, DzU2005, nr 249, poz.2104, art.15, ust.1 i 2; Rozporządzenie Ministra Finansów z 19 sierpnia 2005 r.w sprawie sprawozdawczości budżetowej, DzU z 2005, nr 170, poz.1426; Rozporządzenie MinistraFinansów z 10 grudnia 2001 r.w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresiepaństwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych,DzU 2001, nr 148, poz.1653.3Rozporządzenie Ministra Finansów z 19 sierpnia 2005 r.w sprawie sprawozdawczościbudżetowej, DzUz 2005, nr 170, poz.1426.133" jednostkowych, sporządzanych przez kierowników jednostek orgnizacyj-nych," łącznych, sporządzanych przez głównych dysponentów środków budżetupaństwa, przekazujących dotacje na realizację zadań z zakresu administracjirządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnegow drodze ustaw," zbiorczych, sporządzanych przez organy wykonawcze samorządów terytorialnych.Sprawozdania jednostkowe sporządza się na podstawie ksiąg rachunkowych, natomiast sprawozdania łączne i zbiorcze na podstawie sprawozdańjednostkowych jednostek podległych i własnego sprawozdania jednostkowego6.Sprawozdania muszą być sporządzone rzetelnie i prawidłowo pod względemmerytorycznym i formalno-rachunkowym.Kwoty wykazane w sprawozdaniachpowinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej lub ze sprawozdań jednostkowych.Dopiero wówczas dostarczają informacje potrzebne dopodejmowania decyzji finansowych, ułatwiające funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek zależnych.Sprawozdania budżetowe mają za zadanie ułatwić zarządzanie i kontrolęnad funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego i gospodarką finansową.Ponadto spełniają istotną rolę w procesie zarządzania finansami w tychżejednostkach
[ Pobierz całość w formacie PDF ]