Podstrony
- Strona startowa
- Eco Umberto Baudolino
- Brooke Lauren Heartland 05 Co ma być‡, to bć™dzie
- Christie Agatha Dwanascie prac Herkulesa (SCAN
- Roger Zelazny Umrzec w Italbarze (2)
- Eco Umberto Imie Rozy
- Thompson Poul, Tonya Cook Dra Zaginione Opowiesci t.3
- Koonz Dean R Tunel strachu
- Roz21
- Clavell James Krol szczurow (2)
- Reymont Chlopi III (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- betaki.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mk 4,26-29).Istnieją oczywiście ogromne dysproporcje między licznymi i potężnymi środkami, w jakie są wyposażone siły działające na rzecz "kultury śmierci", a tymi, którymi dysponują obrońcy "kultury życia i miłości".My jednak wiemy, że możemy ufać w pomoc Boga, dla którego nie ma nic niemożliwego (por.Mt 19,26).Z tym przekonaniem w sercu, przynaglony głęboką troską o los każdego człowieka, powtarzam dziś wobec wszystkich to, co powiedziałem do rodzin spełniających swoje trudne zadania pośród zagrażających im niebezpieczeństw 135 : pilnie potrzebna jest wielka modlitwa za życie, przenikająca cały świat.W ramach specjalnych inicjatyw oraz w codziennej modlitwie niech każda chrześcijańska wspólnota, każdy ruch i stowarzyszenie, każda rodzina i każdy wierzący zanoszą żarliwe błaganie do Boga, Stwórcy i Miłośnika życia.Jezus pokazał nam, że modlitwa i post to najważniejsza i najskuteczniejsza broń przeciw mocom zła (por.Mt 4,1-11) i pouczył swoich uczniów, że niektóre złe duchy można wypędzić tylko w ten sposób (por.Mk 9,29).Zdobądźmy się zatem na pokorę i odwagę modlitwy i postu, aby sprowadzić moc z Wysoka, która obali mury oszustwa i kłamstwa, zasłaniające przed oczyma wielu naszych braci i sióstr niegodziwość czynów i ustaw wrogich życiu i wzbudzi w ich sercach postanowienia i zamiary inspirowane cywilizacją życia i miłości."Piszemy to w tym celu, aby nasza radość była pełna" (1 J 1,4): ewangelia życia jest przeznaczona dla całej ludzkiej społeczności101."Piszemy to w tym celu, aby nasza radość była pełna" (1 J 1,4).Objawienie Ewangelii życia zostaje nam udzielone jako dobro, które mamy przekazywać wszystkim: aby wszyscy ludzie trwali w komunii z nami i z Trójcą Przenajświętszą (por.1 J 1,3).Nawet my sami nie moglibyśmy zaznać pełnej radości, gdybyśmy nie głosili tej Ewangelii innym, ale zachowali ją tylko dla siebie.Ewangelia życia nie jest przeznaczona jedynie dla wierzących: jest dla wszystkich.Sprawa życia oraz jego obrony i promocji nie jest wyłączną prerogatywą chrześcijan.Choć czerpie swe niezwykłe światło i moc z wiary, należy do każdego ludzkiego sumienia, które dąży do prawdy i któremu nie są obojętne losy ludzkości.Życie ma w sobie niewątpliwie coś świętego i religijnego, ale ten jego aspekt nie dotyczy tylko wierzących: chodzi bowiem o wartość, którą każda ludzka istota może pojąć także w świetle rozumu i dlatego bez wątpienia odnosi się ona do wszystkich.Dlatego działanie, które podejmujemy jako "lud życia i dla życia", domaga się właściwego zrozumienia i przychylnego przyjęcia.Kiedy Kościół stwierdza, że bezwarunkowe poszanowanie prawa do życia każdej niewinnej osoby - od poczęcia do naturalnej śmierci - jest jednym z filarów każdego cywilizowanego społeczeństwa, "pragnie po prostu przyczyniać się do budowy państwa o ludzkim obliczu.Państwa, które uznaje za swą podstawową powinność obronę fundamentalnych praw człowieka, zwłaszcza człowieka słabszego"136.Ewangelia życia jest przeznaczona dla całej ludzkiej społeczności.Działać na rzecz życia znaczy przyczyniać się do odnowy społeczeństwa przez budowanie wspólnego dobra.Nie można bowiem budować wspólnego dobra, jeśli się nie uznaje i nie chroni prawa do życia, na którym się opierają i z którego wynikają wszystkie inne niezbywalne prawa człowieka.Nie może też mieć solidnych podstaw społeczeństwo, które - choć opowiada się za wartościami takimi jak godność osoby, sprawiedliwość i pokój - zaprzecza radykalnie samemu sobie, przyjmując i tolerując najrozmaitsze formy poniżania i naruszania życia ludzkiego, zwłaszcza życia ludzi słabych i zepchniętych na margines.Tylko szacunek dla życia może stanowić fundament i gwarancję najcenniejszych i najpotrzebniejszych dla społeczeństwa wartości, takich jak demokracja i pokój.Nie może bowiem istnieć prawdziwa demokracja, jeżeli nie uznaje się godności każdego człowieka i nie szanuje jego praw.Nie może istnieć prawdziwy pokój, jeśli się nie bierze w obronę i nie popiera życia, jak przypomniał papież Paweł VI: "Każde przestępstwo przeciw życiu jest zamachem na pokój, zwłaszcza wówczas, gdy wypacza obyczaj narodu (.); natomiast tam, gdzie prawa człowieka są naprawdę szanowane, publicznie uznawane i chronione, społeczeństwo żyje i rozwija się w radosnej atmosferze pokoju" 137."Lud życia" raduje się z tego, że może dzielić się swoją misją z wieloma innymi, dzięki czemu coraz liczniejszy staje się "lud dla życia", a nowa kultura miłości i solidarności może wzrastać i służyć prawdziwemu dobru ludzkiego społeczeństwa.ZAKOŃCZENIE102.Na końcu tej Encykliki kierujemy spojrzenie ku Jezusowi, "Dziecięciu narodzonemu dla nas" (por.Iz 9,5), aby kontemplować w Nim "Życie", które "objawiło się" (1 J 1,2).W tajemnicy tych narodzin Bóg spotyka się z człowiekiem i rozpoczyna się wędrówka Syna Bożego po ziemi - wędrówka, której uwieńczeniem będzie dar z życia złożony na krzyżu: przez swoją śmierć On zwycięży śmierć i stanie się dla całej ludzkości początkiem nowego życia.Tą, która przyjęła "Życie" w imieniu wszystkich i ku pożytkowi wszystkich, była Maryja, Dziewica-Matka.Jest Ona zatem bardzo ściśle i osobiście związana z Ewangelią życia.Przyzwolenie Maryi, wyrażone w momencie Zwiastowania i Jej macierzyństwo, znajdują się u samego źródła tajemnicy życia, które Chrystus przyniósł ludziom (por.J 10,10)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]