Podstrony
- Strona startowa
- Anne McCaffrey Jezdzcy Smokow Wszystkie Weyry Pernu
- Tom Clancy Suma wszystkich strachow t.1
- Tom Clancy Suma wszystkich strachow t.2
- Allbeury Ted Wszystkie nasze jutra
- w. Jan od Krzyża DZIEŁA WSZYSTKIE
- Martin Gray Wszystkim, ktorych kochalem
- Chmielewska Joanna Wszystko czerwone.WHITE
- Anne McCaffrey Jezdzcy Smokow Narodziny Smokow
- PoematBogaCzlowieka k.5z7
- Robert Galbraith Cormoran Strike 02 Jedwabnik
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kfia-tek.keep.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nastanie noc, ciemnoœæ spo³eczeñstwa.Wiersz koñczy puenta.Zanim w ludziach dojrzeje idea, przywódcy zgin¹.Potrzebny jest czas przygotowañ, a¿ w koñcu przyjdzie pokolenie, które j¹ zrealizuje.Idea trwa dopóki nie zostanie zrealizowana.Zanim przekonania doczekaj¹ siê swych kreacji.Cz³owieka mo¿na zabiæ, ale jego pragnienia wolnoœci zniszczyæ siê nie da.Pragnienie to jest bowiem niezbywalnym prawem ka¿dego cz³owieka.Ludzie s¹ równi, nie ma podzia³ów, nie namawia do okrucieñstwa, cz³owiekowi nale¿y siê szacunek.Dba³oœæ o cz³owieka, jednostki musz¹ przetrwaæ.Humanizm zwi¹zany z g³êbokim szacunkiem dla cz³owieka, obrona ludzkiej godnoœci i honoru ludzkiej istoty i tych, którzy zhañbieni s¹ niewolnictwem.Ci którzy dopuszczaj¹ do istnienia niewolnictwa zaprzeczaj¹ tym swojej ludzkiej postaci.Ludzie powinni byæ sobie równi.Mieæ takie same prawa i obowi¹zki." Jedynie od ludzi dzielnych mo¿na oczekiwaæ ludzkiego zachowania siê wobec pokonanego nieprzyjaciela, tchórze dowodz¹ swej odwagi okrucieñstwem".Nie jest sztuk¹ pokonanie cz³owieka, ale sztuk¹ jest jego dobre traktowanie.Walka twarz¹ w twarz jest walk¹ s³uszn¹.Ludzie, którzy nie maj¹ argumentów na swoje idee musz¹ odwo³ywaæ siê do okrucieñstwa.Tchórze chc¹ sami sobie udowodniæ, ¿e maj¹ racjê.Forma traktowania równego œwiadczy o traktuj¹cym.trzeba umieæ oszczêdziæ wroga.50.4 "BEMA PAMIÊCI ¯A£OBNY RAPSOD"Gen.Józef Bem by³ w XIXw.znany i popularny.Uczestniczy³ w powstaniu listopadowych, powstaniu na Wêgrzech, Wioœnie Ludów, wojnie z Turcj¹.Dla Norwida jest on symbolem narodowej wolnoœci.Treœci¹ utworu jest g³ównie pogrzeb.Jest on stylizowany na dawny pogrzeb wodzów œredniowiecznych (u¿yte s¹ rekwizyty: topory, ³uki, tarcze, towarzyszy³y panny ¿a³obne).W okresie œredniowiecza Polska by³a potêg¹.Norwid stylizuj¹c pogrzeb na wielkiego wodza, nawi¹zuje do tej œwietnoœci.Okreœla tu rangê wodza - Bema, nadaje mu wszystkie przywileje doskona³ego w³adcy.W pogrzebie bierze udzia³ wojsko, ca³y naród, a tak¿e ca³a ludzkoœæ i natura.Czêœæ V - mowa o œmierci, której ludzkoœæ nie jest w stanie siê oprzeæ.Cz³owiek jest œmiertelny, nie mo¿e siê obroniæ.Rumak jest symbolem wartoœci, które s¹ nieœmiertelne, które bêd¹ anga¿owaæ wiele osób.Cz³owiek nie mo¿e oprzeæ siê œmierci w przeciwieñstwie do niektórych wartoœci.Rumak jest w³asnoœci¹ Bema, a wiêc symbol wolnoœci jest jedn¹ z tych wartoœci.Korowód zmierza do dzia³ania, ma do niego wszystkich obudziæ, poruszyæ, zaanga¿owaæ ich do wyra¿enia swojej niezgody na niewolê.S¹ to ludzie ujêci snem, bezwolni.Idea pragnienia wolnoœci jest wstanie ich obudziæ.Ludzie, którzy przekroczyli czeluœæ, to ci, którzy uwierzyli w tê ideê, to nowe pokolenie.Œmieræ Bema nie koñczy jego misji.Jego myœl bêdzie kontynuowana w przysz³ych pokoleniach.S³uszna idea jest nieœmiertelna.Bêdzie rozwijana przez potomków.Podczas ca³ego wiersz panuje monotonny, powolny ruch.Dopiero pod koniec staje siê bardziej dynamiczny.Nadaje to nastrój grozy, patetycznoœci, ¿a³oby.Oddzia³ywanie na zmys³y czytelnika wyobraŸni¹, tak jakby uczestniczy³ on sam w pogrzebie.Wykorzystanie syntezy sztuk aby wywo³aæ nastrój uwiarygodniæ go.50.5 LIRYKA UCZUÆ NORWIDA50.5.1 "Coœ ty Atenom zrobi³, Sokratesie."Norwid Odwo³uje siê do konkretnych postaci: Sokratesa, Dantego, Kolumba, Camoensa, Koœciuszki, Napoleona, Mickiewicza.£¹czy ich to, ¿e nie byli doceniani za ¿ycia, wygnani, skazani na œmieræ, zdobywali uznanie du¿o póŸniej.Znakiem tego uznania by³ drugi grób, wspania³y pogrzeb.Zwrotka poœwiêcona Mickiewiczowi zawiera pytanie: "Coœ ty uczyni³ ludziom, Mickiewiczu ?".Niedopowiedzenie zawiera wró¿bê, ¿e los Mickiewicza bêdzie podobny jak poprzedników.Dalsze czêœci wiersza to filozoficzne refleksje na temat wybitnych jednostek, które wyprzedzaj¹ swój czas.Zwyk³a glina ludzka wtapia siê w glinê ³atwo - ta metafora oznacza, ¿e mo¿emy ³atwo rozumieæ to, co nam bliskie.Twórczoœæ wybitnych jednostek nie jest akceptowana.Ich idee s¹ zbyt rewolucyjne.Zostan¹ docenione dopiero przez przysz³e pokolenia.50.5.2 "W Weronie"Wierz zawiera aluzjê do tragedii Romea i Julii i opisuje co po nich pozosta³o: gruzy domów, "rozwalone bramy" i groby pod stra¿¹ cyprysów.Ponad nimi niebo "sp³ukane deszczem, poruszone gromem", ksiê¿yc - "³agodne oko b³êkitu" i spadaj¹ca gwiazda.Takie zestawienie przedmiotów i zjawisk sk³ania do refleksji o przemijaniu.Norwid ukazuje postawê intelektualn¹ ludzi uczonych, polegaj¹c¹ na jednostronnym spostrzeganiu zjawisk.Postawa ta jest zbie¿na z postaw¹ starca z "Romantycznoœci" Mickiewicza (patrz punkt 48.2.1)."Cyprysy mówi¹", ¿e spadaj¹ca gwiazda to ³za nad losem kochanków.Mówi¹ca przyroda to element z wierzeñ ludowych.Meteoryty, wed³ug tych wierzeñ, to ³zy anio³ów.Mamy tu do czynienia z bliskimi romantykom "¿ywymi prawdami" z tradycji ludowej.Ludzie uczeni mówi¹, ¿e s¹ to meteoryty.Zestawienie wiedzy o œwiecie z prawd¹ o nim, i choæ Norwid nie wypowiada siê po ¿adnej ze stron, domyœlamy siê, ¿e bli¿sza mu jest poetyka wizja ludowa.Wiersz posiada dwie p³aszczyzny:1.Poetycka zaduma nad potêg¹ mi³oœci.Niszcz¹ca si³a z³a, dzia³anie czasu dla materii i wieczne trwanie ducha.Ruiny à domów, groby.Wiecznoœæ à ci¹g³a poruszaj¹ca naturê tragedia.2.Refleksja nad postaw¹ racjonalistyczn¹ i uczuciow¹.450.5.3 "Jêzyk ojczysty"G³ówn¹ myœl¹ jest to co wa¿niejsze, myœli czy czyny.Zawarte s¹ dwie opinie na ten temat:1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]