Podstrony
- Strona startowa
- Jarosław Bzoma Krajobrazy Mojej Duszy cz.V KSIĘGA O PODRÓŻY NOCNEJ
- Arystoteles Metodorologika, O swiecie
- Arystoteles Metodorologika, O swiecie (2)
- Arystoteles Polityka
- Tiptree James Jr Jasnosc splywa z powietrza
- Chmielewska Joanna Trudny Trup (4)
- dickens charles klub pickwicka tom ii
- Tolkien J.R.R Wyprawa (3)
- Brown Dan Cyfrowa Twierdza
- Żądło Leszek Tajemne Moce Umyslu
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- degrassi.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.104Punkt, który stanowi koniec linii, nie jest bynajmniej jejczęściÄ… (Phys.IV.11.220 a 18 - 21.VI.1.231 b 11; 227 a 28),lecz jej granicÄ…, która implikuje brak: Met.K, 2, 1060 b 14 - 17; N,3 1090 b 5 - 7.Dla tej samej racji i moment nie jest częściÄ… czasu.Doktryna ta opiera siÄ™ na tym.że rozum nasz otrzymujeprzedmioty myÅ›lenia (ı ½¿·Ä¬) od zmysłów.Dlatego najpierwpoznaje te rzeczy, które podpadajÄ… pod zmysÅ‚y.Inne.np.punktjako taki.pojmuje rozum nasz na drodze negatywnej".105Arystoteles (Cat.10, II b 17 - 19) rozróżnia cztery rodzaje, przeciwieÅ„stw" (±½Ä¹ºµ¯µµ½±): 1) relatywność (ı ÀÁ¿Â Ĺ); 2)przeciwieÅ„stwo (ı µ½±½Ä¯±); 3) trwaÅ‚e posiadanie (nawyk, nałóg)i jego brak (¾¹Â.ÃÄÁ·Ã¹Â); twierdzenie i zaprzeczenie(º±Ä¬Æ±Ã¹Â, ¬ÀÌƱùÂ).W innym miejscu (Met.", 10, 1018 a 20-24) wymienia jeszcze dwie: 5) termin u quo i termin ad quem wprocesie rodzenia i tworzenia: 6) termin kraÅ„cowy i terminpoÅ›redni (biaÅ‚y i szary).Ostatnie przeciwieÅ„stwo Å‚atwosprowadzić do drugiego, a przedostatnie do czwartego.Por.Hamelin (1920, 129 - 131); Anton (84-102).106Arystoteles okreÅ›la przeciwieÅ„stwo jako wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci najbardziej od siebie oddalone" (Eth.Nic.III, 8, 1108 b 33-35).W innym miejscu zaznacza, że muszÄ… one mieć coÅ› ze sobÄ…wspólnego (Cat.6, 6 a 17).Niekiedy jednak używa sÅ‚owa przeciwieÅ„stwo" w znaczeniu szerszym.Por.Bonitz.Ind.Arist.246 b 21 n.107Ponieważ przedmiot myÅ›lenia" (Ä¿ ½¿·Ä̽) w akcie jestidentyczny z aktualnÄ… myÅ›lÄ…", dlatego przedmiot myÅ›lenia,któremu brak wszelkiego przeciwieÅ„stwa, z koniecznoÅ›ci: I) wpierwszym rzÄ™dzie myÅ›li o sobie samym, a dopiero zapoÅ›rednictwem siebie samego poznaje inne rzeczy, jeÅ›li w ogóle jepoznaje.Ma to miejsce zwÅ‚aszcza w poznaniu, jakim cieszy siÄ™Bóg" (Met.›, 10, 1075 b 20- 22.Por.cc.6- 10); 2) myÅ›l jego musibyć zawsze aktualna, nigdy potencjalna; nie ulega żadnej zmianie;3) jest ona caÅ‚kowicie odÅ‚Ä…czona od wszelkiej materii czyli jestduchowa.Met.›.I, 1069 b 3.108¦¬Ã¹Â dzieli Arystoteles na dwa gatunki: º±Ä¬Æ±Ã¹Â( twierdzenie") i ¬ÀÌƱù ( zaprzeczenie").O ich wzajemnymstosunku por.De interpret.c.12.Torstrik (196).Bonitz (Ind.Arist.813 a 11 n.).109•½Äµ»Çµ¹± ma tutaj znaczenie szersze.Praktyczniepokrywa siÄ™ ono ze znaczeniem sÅ‚owa µ½Á³µ¹±.Por.s.120, przyp.25.110SÅ‚owo À¬ÃÇÉ jest tu użyte w znaczeniu Å›cisÅ‚ym.Wyrażazatem utratÄ™ (ÃÄÁ·Ã¹Â) formy dotychczas posiadanej iwprowadzenie na jej miejsce formy nowej.Tak rozumiane À¬¸¿Âimplikuje fizycznÄ… zmianÄ™ rzeczy.Phys.VII, 3, 245 b 10 - 15; 246a l - 4.Por.s.180, przyp.51.111†»»¿¯Éù oznacza przejÅ›cie jakiejÅ› rzeczy w innÄ…"(¬»»¿Â).W tym procesie traci ona jakÄ…Å› wÅ‚aÅ›ciwość (kolor, ksztaÅ‚titp.), a zyskuje na jej miejsce innÄ….Różni siÄ™ od procesu: 1)rodzenia (³½µÃ¹Â), w którym rzecz substancjalnie siÄ™ zmienia; 2)wzrastania i zmniejszania siÄ™ (±Å¾·Ã¹Â - Ƹ¯Ã¹Â), w których rzeczzmienia swe wymiary; 3) od ruchu z miejsca na miejsce"; w nim,jak nazwa na to wskazuje, zmienia siÄ™ tylko umiejscowienie danejrzeczy.De gen.corr.I, 3, 319 a 19, b 6; 4, 319 b 6- 320 a 2.Gdydusza przechodzi z potencjalnego doznawania wrażeÅ„ do ichaktualnego doznawania, nic przez to nie traci.Dlatego nie ma tumiejsca Å›ciÅ›le pojÄ™ta ¬»»¿¯ÉùÂ.De an.II, 417 b 3; Alexander (84.5), Siwek (1971, s.163, przyp.18, s.184, przyp.18, 21).112Postrzeżenie jest podobne do wymówionego sÅ‚owa.Postrzeżeniem nie wypowiadamy o niczym żadnego sÄ…du.Tosamo dotyczy pojęć, np.drzewo, kwiat.113Ażeby dotyk mógÅ‚ postrzec jakÄ…Å› wÅ‚aÅ›ciwość dotykalnÄ…(np.ciepÅ‚o), wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci organu dotyku muszÄ… znajdować siÄ™ wstanie poÅ›rednim miÄ™dzy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami skrajnymi (zimnem igorÄ…cem) (µµÃÌÄ·Â).¤¿ samo dotyczy możliwoÅ›ci postrzeganiadobra (zmysÅ‚owego) wzglÄ™dnie zÅ‚a.114Chodzi tu o dobro konkretne (nie abstrakcyjne), i to odobro zmysÅ‚owe, czyli o przyjemność.ZÅ‚em, które mu odpowiada,jest ból (w najszerszym tego sÅ‚owa znaczeniu)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]