Podstrony
- Strona startowa
- Komedia ludzka t.1 Balzac H
- balzac honoriusz komedia ludzka iv
- Balzac Honoriusz Ojciec Goriot
- balzac honoriusz komedia ludzka vi
- balzac honoriusz ojciec goriot (2)
- balzac honoriusz eugenia grandet (2)
- balzac honoriusz komedia ludzka i
- Herbert Frank Zielony Mozg (SCAN dal 970)
- Frakes Randall Terminator 2 Dzien Sadu (2)
- Moorcock Michael Corum 3 Krol Mieczy
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- betaki.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ale pozwolimy sobie zauważyć, iż ślub czystości jest jednym z najdalej od natury odbie-gających wyjątków, jakie ustrój społeczny narzuca niektórym jednostkom; że wstrzemięzli-wość jest jednym z najtrudniejszych punktów kapłaństwa; że ksiądz musi być czysty, jak le-karz musi być zahartowany na ludzkie cierpienie, jak adwokat lub rejent muszą być nieczulina rany ludzkiej nędzy lub niedoli, jak żołnierz niewrażliwy jest na śmierć, krążącą wkołoniego na polu walki.Z tego, że pod przymusem cywilizacji w niektórych jednostkach kost-nieją pewne struny serca i zanikają pewne uczucia, nie należy wyciągać wniosku, jakobyobowiązkiem wszystkich było to częściowe obumieranie duszy, będące zawsze tylko wyjąt-kiem.%7łądać tego znaczyłoby skazywać ludzkość na ohydne samobójstwo moralne.Niechże się zresztą pojawi w najsłynniejszym z surowej moralności salonie młody czło-wiek lat dwudziestu ośmiu, który pieczołowicie przechował sukienkę niewinności i jest czy-sty jak owe kapłony, którymi delektują się smakosze! Czyż nie widzicie, z jaką miną najnie-ubłaganiej cnotliwa kobieta zwraca się doń i jakim tonem winszuje mu jego męstwa? Jak naj-poważniejszy dygnitarz sędziowskiego stolca nieznacznie kręci głową, kryjąc uśmiech podszpakowatym wąsem? Jak wszystkie kobiety chowają się za wachlarze, aby w oczy nie par-sknąć śmiechem? A niechże ta bohaterska i jedyna w swoim rodzaju ofiara znajdzie się za41drzwiami, cóż za potop żartów wylewa się na jej niewinną głowę!.Ileż drwin dotkliwszychniż najdotkliwsze obelgi! Czyż jest coś bardziej hańbiącego we Francji niż niemęskość, bez-namiętność, brak temperamentu i papinkowatość?Ze wszystkich królów Francji jedynym, który by nie wybuchnął śmiechem na widok takie-go młodzieńca, byłby może Ludwik XIII; ale już co jego kochliwy ojczulek, ten by możeprzepędził gagatka ze swego królestwa, bądz to podejrzewając, iż w żyłach jego nie płyniekrew francuska, bądz uważając go za szkodliwy i niebezpieczny przykład.Zadziwiająca sprzeczność! Z drugiej strony, opinia potępia tak samo młodego człowieka,jeżeli spędza życie wyłącznie w z i e m.i o b i e c a n e j, że posłużymy się utartym w kawa-lerskim światku wyrażeniem.Czyżby może panowie prefekci i merowie działali w interesieprzyzwoitych kobiet, dozwalając publicznym namiętnościom upustu jedynie począwszy odzmroku do godziny jedenastej w nocy?Gdzież tedy masa nieżonatych mężczyzn ma złożyć swoje zapały? I kogo tu biorą na ka-wał, jak pyta Figaro: rządzących czy rządzonych? Czy porządek społeczny jest jak owi malichłopcy, którzy w teatrze zatykają uszy, aby nie słyszeć wystrzałów? Czy lęka się zapuścićsondę w swoje rany? Czy też społeczeństwo doszło do przekonania, iż zło jest bez ratunku iże trzeba zostawić rzeczy, jak są? Ależ kwestia ta należy do prawodawstwa, nie podobna bo-wiem ominąć materialnych i społecznych konfliktów, jakie odnośnie do małżeństwa wynikająz owego bilansu publicznej cnoty.Nie do nas należy kusić się o rozwiązanie tych problemów!Jednakże gdy raz przyjmiemy, iż społeczeństwo, pragnąc uchronić od zguby tyle rodzin, tyleuczciwych kobiet, tyle niewinnych dziewcząt, zmuszone jest pewnej ilości serc kobiecych daćrodzaj patentu na zaspokajanie męskich pożądań, czyż w takim razie ten zastęp niewieścichDecjuszów, które poświęcają się dla ogółu i z ciał swoich tworzą wał ochronny dla uczciwychrodzin, nie powinien by otrzymać jakichś cechowych przywilejów? yle czynią prawodawcyzaniedbując dotąd uregulowania losu kobiet publicznych.XXIIIProstytucja jest publiczną instytucją, skoro jest publiczną potrzebą.Kwestia ta najeżona jest tyloma a l e i j e ż e l i, że przekazujemy ją chętnie naszym wnu-kom; trzeba i im zostawić coś do roboty.Zresztą zaplątała się ona w tym dziele zupełnieprzypadkowo; nasza epoka, bardziej niż którakolwiek inna, jest epoką uczuciowości; nigdyobyczajność nie była w tak wysokiej cenie, bo nigdy tak dobrze nie umiano odczuć, że praw-dziwa rozkosz płynie z serca.Któryż tedy uczuciowy mężczyzna wobec czterystu tysięcykobiet młodych i pięknych, kobiet zdobnych świetnością zbytku i urokiem wykształcenia,bogatych skarbami zalotności a hojnych w obietnice szczęścia, chciałby iść do.Pfe! cóżznowu!Ujmijmy teraz dla naszych przyszłych prawodawców w zwięzłej i jasnej formie doświad-czenia, jakie przyniosły nam ostatnie lata.42XXIVW ustroju społecznym nadużycia nieuniknione musimy uznać jako prawa natury, wedlektórych człowiek winien kształtować swoje cywilne i polityczne prawa.XXV Cudzołóstwo powiada Chamfort jest jak bankructwo, które tym różni się od innego,że tutaj cała hańba spada na stronę poszkodowaną.We Francji prawa przeciwko cudzołóstwu i przeciw bankructwom wymagają snadz głębo-kich reform
[ Pobierz całość w formacie PDF ]