Podstrony
- Strona startowa
- Collins Jackie Hollywood 3 Dzieci z Hollywood
- Ludwika Sadowska Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
- Peter Berling Dzieci Graala 02 Krew królów
- Peter Berling Dzieci Graala Krew krolow
- Card Orson Scott Dzieci Umyslu (2)
- Alfred Musset SpowiedŸ dziecięcia wieku
- de musset alfred spowiedŸ dziecięcia wieku
- Berling Peter Dzieci Graala[1991]
- Denning Troy Morze piaskow (SCAN dal 732)
- Fallaci, Oriana Ein Mann
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- degrassi.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zwykle to wystarcza, aby dziecko dostrzegło możliwości tkwiące w przy-kładaniu lusterka do figur znajdujących się na kartonikach.2.Dorosły kładzie przed dzieckiem wszystkie kartoniki i zachęca: Przy-kładaj lusterko tak, aby przy pomocy odbicia powstawały różne figury.Jaje narysuję.Efekt takiej współpracy może być następujący (przerywanelinie pokazują miejsce przyłożenia lusterka).Teraz można zaproponować, aby dziecko zamalowało na czerwonowszystkie prostokąty, na zielono wszystkie trójkąty, a na żółto kwadraty.Zabawa „Co nowego widzisz w lusterku?" W Zestawie pomocy znaj-dują się prostokąty, kwadraty, trójkąty, koła.Są one w różnych kolorachi wielkościach.Dziecko je zna z wcześniejszych ćwiczeń.Dodatkowo są tamprostokąty z nadrukowanymi trójkątami w kolorze czerwonym i niebieskimoraz żółte sześciokąty.Trzeba je wyjąć i rozłożyć na białej kartce papieru(z dużego bloku rysunkowego).Druga taka kartka będzie potrzebna dozabawy.Ponadto konieczne jest lusterko - to z poprzednich ćwiczeń.____________________________________________________________Zabawa zaczyna się od segregowania (kontynuacja ćwiczeń z klasykacji).Dorosły wskazuje figury leżące na kartce i pyta: Jak je uporządku-jemy? Co weźmiesz pod uwagę? Zwykle dzieci segregują według kolorulub kształtu.Dorosły pomaga dziecku, jeżeli nie jest ono konsekwentnew segregowaniu.Celem tego ćwiczenia nie jest klasyfikacja; znajduje sięona w tle i jest czynnością pomocniczą.Gdy dziecko nie radzi sobie, jestto sygnał dla dorosłego, że trzeba wrócić do ćwiczeń z klasyfikacji, ale nainnych zajęciach.Dorosły wręcza dziecku lusterko.Wybiera, na przykład, prostokątz nadrukowanym czerwonym trójkątem.Pokazuje dziecku, co ciekawegomożna zobaczyć przykładając lusterko do jego boków.Potem przesuwajlusterko tak, aby dziecko mogło zobaczyć inne jeszcze efekty symetrii, nptakie jak na rysunku (przerywana linia to miejsce przyłożenia lusterka).Dużo przy tym rozmów.Dziecko rozpoznaje figury, liczy je itd.Jest totak ciekawe, że dzieci same dążą do poznawania efektu odbicia pozosta-łych figur.Układamy szlaczki.Już wcześniej dziecko układało ornamenty.Kon-centrowało się tam jednak na rytmach i dążyło do powtarzania zaobser-wanej prawidłowości.Teraz ma okazję wzbogacić tamte doświadczeniao efekt przesunięcia i obrotu.Potrzebne będą wszystkie figury geometr-yczne z Zestawu pomocy.Należy je wybrać, położyć na białej kartce z blokurysunkowego i uporządkować.Drugą kartkę papieru poliniować tak, bywyznaczyć granice szlaczków.Pierwsze zadanie, to układanie szlaczka z trójkątów dużych i małych.Dorosły rysuje dwie kreski w odległości około 2,5 cm od siebie i zaczynaukładać szlaczek.Może wyglądać to tak (strzałka wskazuje kierunekukładania):136_______________________________________________________Dorosły zdejmuje ułożone trójkąty i proponuje: Ułóż inny szlaczek.Pamiętaj, możesz używać tylko trójkątów.Dzieciom bardzo pomaga obser-wacja, jak zadanie rozwiązuje dorosły.Słowna instrukcja - to dla sześcio-latka za mało.Nie bez znaczenia jest także emocjonalna zachęta: Potrafiętak ładnie, jak ty.A może jeszcze ładniej.Dalsze układanie ornamentów powinno odbywać się przemiennie.Dorosły proponuje: Układam szlaczek.Pokaż, z jakich figur mam go uło-żyć i obserwuj moją pracę.Potem zmiana.Ja ci powiem, z czego maszukładać i popatrzę, co ci z tego wyjdzie.Dziecko wybrało białe prostokąty z czerwonymi trójkątami.Dorosłymusi więc narysować linie ograniczające szlaczek w odległości około 6 cmod siebie.Potem dziecko układa szlaczek (strzałka wskazuje kierunekukładania).Ułożenie szlaczka jest okazją do rozmawiania o efektach przesuwaniai obracania figur.Kolorowe ogrody.Do przeprowadzenia tej serii zabaw potrzebne będąwszystkie figury geometryczne znajdujące się w Zestawie pomocy a takżekartki z bloku rysunkowego.Podobnie jak w poprzednich zabawach, nale-ży figury wyłożyć na arkusz papieru i posegregować.Wygodniej będziez nich korzystać.Dorosły kładzie przed dzieckiem kartkę papieru i mówi: To jest mójogród (pokazuje płaszczyznę i umieszcza na środku np.sześciokąt).Tojest centralne miejsce w moim ogrodzie - klomb z żółtymi kwiatami.Maszdo dyspozycji grządki o różnych kształtach, na których rosną kolorowekwiaty (pokazuje figury geometryczne).Zaprojektuj ogród najpiękniej,jak potrafisz.Jedno z moich dzieci zaprojektowało taki ogród:137Pokazało rozetę i wyjaśniło: Tu rosną kwiaty, a dookoła nich zielonatrawa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]