Podstrony
- Strona startowa
- 25 K.W. Jeter Trylogia Wojny Łowców Nagród II Spisek Xizora
- Geografia wyborcza Polski Mariusz Kowalski
- Grisham John Wspólnik
- Ekspedycja Kolitz Katarzyna Rygiel
- Ludlum Robert Tozsamosc Bourne'a
- Crichton Michael Kongo (SCAN dal 1131)
- Amanda Garret 4 Podwójny cel Cobb James
- Stephen King Marzenia i Koszmary 2 (3)
- Żeleński Tadeusz Obrachunki Fredrowskie
- Norton Andre Cesarska corka (SCAN dal 1106)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- protectorklub.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Konstanty Staniławski był założycielem teatru artystycznego (MCHAT), własne kompozycje i wyobrażenia o sztuce aktorskiej.Poszedł do naturalizmu.Aktorzy przeżywają swoje role i utożsamiają się z postaciami granymi przez nich.W Polsce też zachodziły zmiany.Dzięki Tadeuszowi Pablikowskiemu teatr był popularny.Związany był on z Galicją.W 1893 został on dyrektorem teatru miejskiego w Krakowie.Naczelny propagator w Europie.Ważnymi ośrodkami teatralnymi był Lwów i Warszawa.W 1913 roku powstał Teatr Polski podtrzymujący nowatorstwo w Polsce.Posiadła Pablikowski przygotowanie teatralne praktyczne i teoretyczne.Współpracował z MEINGENCZYKAMI.Polsce chciał dać teatr symboliczny.Jego zasługą jest wprowadzenie na sceny polskie współczesnego światowego repertuaru.Nowym dyrektorem teatru miejskiego został Józef Kotarbiński.Wystawił on wielkie dramaty romantyczne.W 1901 „Dziady”, „Kordian”, „Nie-boska komedia”.Tu też odbyła się prapremiera „Wesela”.Kolejnym dyrektorem został aktor Ludwik Solski.Uwrażliwiony był na sztukę aktorską.Gdy on był dyrektorem odbyła się prapremiera „Moralności pani Dulskiej”.Scenografia, zabudowanie przestrzeni scenicznej, dawniej tylko dekoracje.Tu prekursorem był Wyspiański.Aktywnym praktykantem był Karol Frycz.Intensywny rozwój dramaturgii w dwóch dziedzinach:utwory symboliczne: „Wesele”, „Wyzwolenie”utwory naturalistyczne: „Moralność pani Dulskiej”Między nimi istniało wiele stadiów pośrednich.Stanisław Przybyszewski wywarł wpływ jako teoretyk dramatu i teatru.Wydał książkę „O dramacie i scenie”.Główny nacisk kładł na analizę psychologiczną: „Śnieg”, „Dla szczęścia”.Utwory te rzadko pojawiały się na scenie.Jan August Kisielewski autor utworów ukazujących krytykę filistrstwa - „W sieci”, „Karykatury”.Dramaty Tadeusza Ryttnera to „Głupi Jakub”, „W małym domku”.Był tropicielem konfliktów moralnych, ujawnienie swobody dla włsnej duszy.Tadeusz Miciński tworzył liryczne rozbudowane utwory.Nie wystawiano jego utworów ze względu na małe możliwości techniczne.„Termopile polskie”, „Kniaź Patiomkin”.Włodzimierz Perzyński pisał komedie „Lekkomyśląca siostra”Lucjan Rydel - „Betlejem Polskie” nawiązywał do idei romantyzmu.Proza epoki modernizmu„Dzika Kaczka” - IbsenIbsen był Norwegiem, który porzucił studia medyczne dla pisarstwa.Symbolizm, naturalizm, realizm to elementy wykorzystane przez „Dziką Kaczkę”.Inne utwory Ibsena to „Upiory”, „Wróg ludu”, „Nora czyli dom lalki”.Związki między rodzinami:byli kiedyś przyjaciółminielegalny wyrąb lasu (jeden uniewinniony drugi skazany)Odpowiedzialność skupiła się na starym Egdalu.Jego syn Hjalmar chciał przywrócić honor rodzinie.Człowiek przeciętny, mimo, że każdy widział w nim indywidualistę.Zachowywał się jak egoista oskarżając rodzinę o zdradę, nie umiał zachować się w towarzystwie.Nie panował nad sobą, nie przyznawał się do ojca.Otoczenie przypisywało mu cechy w które nie wierzył.Jako ojciec był kochający, chciał zapewnić córce przyszłość, córka odwzajemniała jego miłość (serdeczne powitania).Związek uczuciowy pomiędzy nimi był silny.Żył jednak w świecie ułudy, nieprawdziwym.Tak samo żyje Egdal.poluje na strychu na króliki, myśląc, że poluje na niedźwiedziepodtrzymuje marzeniazamyka się w pokoju gdzie pije.Myśli, że nikt nie wie o jego nałogu.Ucieka przed rzeczywistością.GregersUważał za przeznaczenie głoszenie prawdy.Tylko przez prawdę i szczerość można żyć we właściwy sposób.Hjelmar opuszcza dom, czuje się oszukany, domyśla się, że Jadwiga nie jest jego dzieckiem.Polemika między Gregersem, a Relingiem.Uważa, że życie opiera ię na prawdzie i szczerości.Idealista.Absolutysta moralny, nie widzi kompromisu.Reling inaczej patrzy na te sprawy.Uważa, że należy czasem kłamać ponieważ człowiek wierzy w to co chce.Hjalmar wierzy, że jest wynalazcą.Pozwala mu to żyć we własnym świecie.Prawda nie jest człowiekowi niezbędna, ludziom potrzebne są złudzenia.Gregers jest winny zniszczeniu rodziny.Prawdę postrzega jako coś dobrego.Związek żony Hjalmara z ojcem Gregersa jest mało istotny.Należy dążyć do prawdy lecz nie za cenę ludzkiego cierpienia.Prawda jako siła niszcząca
[ Pobierz całość w formacie PDF ]