Podstrony
- Strona startowa
- Cornwell Bernard Kampanie Richarda Sharpe'a 03 Forteca Oblężenie Gawilghur, 1803
- Gabriel Richard A Scypion Afrykański Starszy największy wódz starożytnego Rzymu
- Gabriel Richard Scypion Afrykański Starszy. Największy wódz starożytnego Rzymu
- Richard Bandler, John Grinder Frogs Into Princes
- Richard A. Knaak WarCraft Dzien Smoka (2)
- Knaak Richard A WarCraft Dzien Smoka
- Richard A. Knaak WarCraft Dzien Smoka v 1.1
- Richard A. Knaak WarCraft Dzien Smoka
- Czas pogardy
- Alistair MacLean HMS Ulisses
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- plazow.keep.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.JÄ™zyki na przykÅ‚ad znaczÄ…cooddalajÄ… siÄ™ od wspólnego pnia, jeÅ›li tylko czas jest wystarczajÄ…co dÅ‚ugi i dochodzi do tego czynnikrozdzielenia geograficznego (do kwestii lingwistycznych powrócimy za chwilÄ™).Trudno zaprzeczyć, żezbliżone procesy mogÄ… zachodzić w przypadku czysto arbitralnych przekonaÅ„ czy wierzeÅ„, różnychnakazów i zakazów przekazywanych z pokolenia na pokolenie, przekazywanych tym Å‚atwiej ze wzglÄ™duna owÄ… wrodzonÄ…, użytecznÄ… programowalność dzieciÄ™cych mózgów.Przywódcy religijni sÄ… doskonale Å›wiadomi tej plastycznoÅ›ci dzieciÄ™cych umysłów i znaczeniawczesnej indoktrynacji.Jezuici przechwalali siÄ™: daj nam dziecko na pierwsze siedem lat, a zrobimy zniego mężczyznÄ™.To grozne przesÅ‚anie zawsze miaÅ‚o swoich zwolenników.W naszych już czasach naprzykÅ‚ad niejaki James Dobson 88*, zaÅ‚ożyciel haniebnego ruchu Focus on the Family" 89**, spokojniemógÅ‚ gÅ‚osić: Ci, którzy kontrolujÄ…, co mÅ‚odzi ludzie myÅ›lÄ… i czego doÅ›wiadczajÄ… co widzÄ…, sÅ‚yszÄ…,myÅ›lÄ… i w co wierzÄ… okreÅ›lÄ… przyszÅ‚y kurs tego narodu"79.ProszÄ™ jednak pamiÄ™tać, że moja hipoteza użytecznej Å‚atwowiernoÅ›ci dzieciÄ™cych umysłów to tylkojeden z przykÅ‚adów, jak mogÅ‚oby wyglÄ…dać wyjaÅ›nienie analogiczne do tego, którym posÅ‚użyliÅ›my siÄ™,analizujÄ…c zachowanie ciem.Etolog Robert Hinde (w Why Gods Persist), antropolog Pascal Boyer (wReligion Explained) i Scott Atran (In Gods We Trust) zupeÅ‚nie niezależnie od siebie opisali już religiÄ™jako produkt uboczny naturalnych dyspozycji psychicznych czÅ‚owieka.Może nawet nie tyle jako produktuboczny, ile caÅ‚y konglomerat efektów ubocznych zwÅ‚aszcza antropolodzy majÄ… skÅ‚onność dopodkreÅ›lania licznych różnic dzielÄ…cych wyznawane przez ludzi religie, choć oczywiÅ›cie nie zapominajÄ…też i o tym, co jest im wspólne.ZresztÄ… wszystkie wierzenia religijne wydajÄ… siÄ™ bardzo dziwne tym,którzy nie byli w okreÅ›lonej wierze wychowywani.Boyer dÅ‚ugo prowadziÅ‚ badania wÅ›ród ludu Fang wKamerunie.Fang wierzÄ…, że:[.] czarownice majÄ… dodatkowy wewnÄ™trzny narzÄ…d, coÅ› jak zwierzÄ™, które wylatuje nocÄ… i niszczy ludziomplony i zatruwa krew.Mówi siÄ™ też, że czasem czarownice spotykajÄ… siÄ™ na wielkich ucztach, na których pożerajÄ…swe ofiary i planujÄ… przyszÅ‚e zdobycze.Wielu ludzi opowiadaÅ‚o mi, że pewien znajomy ich przyjaciela na wÅ‚asneoczy widziaÅ‚ czarownice latajÄ…ce nocÄ… nad wioskÄ… na liÅ›ciu bananowca i ciskajÄ…ce magiczne zaklÄ™cia na niczegoniespodziewajÄ…ce siÄ™ ofiary.Pózniej Boyer opisuje wÅ‚asnÄ… przygodÄ™:Podczas któregoÅ› obiadu w Cambridge opowiadaÅ‚em goÅ›ciom o swoich egzotycznych przygodach, również owierzeniach ludu Fang.W pewnej chwili jeden z nich, ceniony teolog, zwróciÅ‚ siÄ™ w mojÄ… stronÄ™ i powiedziaÅ‚: TowÅ‚aÅ›nie czyni antropologiÄ™ tak fascynujÄ…cÄ… i tak trudnÄ… dyscyplinÄ… zarazem: trzeba wyjaÅ›nić, w jaki sposób ludziemogÄ… wierzyć w takie nonsensy".Przyznam, że w pierwszej chwili osÅ‚upiaÅ‚em.Zanim zdoÅ‚aÅ‚em znalezć wÅ‚aÅ›ciwÄ…odpowiedz, rozmowa zeszÅ‚a na inny temat, ktoÅ› zaczÄ…Å‚ coÅ› mówić o czajnikach i kocioÅ‚kach.Najzabawniejsze, iż ów teolog zakÅ‚adajÄ…c, że byÅ‚ przedstawicielem któregoÅ› z głównych nurtówchrzęścijaÅ„stwa z dużym prawdopodobieÅ„stwem musiaÅ‚ wierzyć w jakÄ…Å› kombinacjÄ™ poniższychstwierdzeÅ„: « Za czasów naszych przodków na Å›wiat przyszedÅ‚ czÅ‚owiek, którego matka zachowaÅ‚adziewictwo i z którego poczÄ™ciem nie miaÅ‚ zwiÄ…zku żaden biologiczny ojciec." CzÅ‚owiek ów, gdy dorósÅ‚, wezwaÅ‚ swego przyjaciela zwanego Aazarzem, by powstaÅ‚ zezmarÅ‚ych.Aazarz, mimo że ciaÅ‚o jego już zaczynaÅ‚o siÄ™ rozkÅ‚adać, bÅ‚yskawicznie ożyÅ‚." Tenże niemajÄ…cy ojca czÅ‚owiek sam również ożyÅ‚ w trzy dni po tym, jak zmarÅ‚ i zostaÅ‚pochowany." CzterdzieÅ›ci dni pózniej czÅ‚owiek ów wszedÅ‚ na szczyt wzgórza i fizycznie zniknÄ…Å‚ w niebie." JeÅ›li mówisz coÅ› do siebie nawet w myÅ›lach, to czÅ‚owiek, który nigdy nie miaÅ‚ ojca, i jego ojciec", który jest nim samym, sÅ‚yszy wszystkie twoje myÅ›li i może speÅ‚niać twoje proÅ›by Wtym samym czasie sÅ‚yszy też myÅ›li wszystkich innych ludzi żyjÄ…cych na Å›wiecie.88* ChrzeÅ›cijaÅ„ski fundamentalista.Ruch Focus on the Family" ( Skup siÄ™ na rodzinie") wyrósÅ‚ wokół audycji radiowej i fundacji o tejsamej nazwie, którÄ… pan Dobson (z wyksztaÅ‚cenia psycholog) zaÅ‚ożyÅ‚ w roku 1977 w Colorado Springs.DziÅ› Dobson, jak twierdzi, ma ponaddwieÅ›cie milionów sÅ‚uchaczy na caÅ‚ym Å›wiecie (jego audycja rzeczywiÅ›cie retransmitowana jest przez ponad sześć tysiÄ™cy stacji radiowych iosiemdziesiÄ…t telewizyjnych i nadawana w dwunastu jÄ™zykach).To przy okazji ważna postać amerykaÅ„skiej sceny politycznej i jeden z liderówtak zwanej moralnej wiÄ™kszoÅ›ci (przyp.tÅ‚um.).89** KiedyÅ› bardzo mnie ubawiÅ‚a nalepka na zderzaku samochodu, którÄ… zobaczyÅ‚em w Colorado Focus on your own damn family"(Skup siÄ™ lepiej na wÅ‚asnej cholernej rodzince"), dziÅ› jednak patrzÄ™ na , nieco inaczej.Być może rzeczywiÅ›cie niektóre dzieci należaÅ‚oby chronićprzed indoktrynacjÄ… ze strony wÅ‚asnych rodziców (wiÄ™cej na ten temat w Rozdziale 9.)." Jeżeli robisz coÅ› zÅ‚ego (albo dobrego), ów czÅ‚owiek, który nie miaÅ‚ ojca, widzi to, nawet jeÅ›litwoich uczynków nie zna nikt inny.Za to, co czynisz, możesz być karany i nagradzany, i tonawet po Å›mierci." Matka-dziewica czÅ‚owieka, który nie zostaÅ‚ spÅ‚odzony, nigdy nie umarÅ‚a, tylko fizycznie zostaÅ‚a wziÄ™ta" do nieba." Chleb i wino, jeÅ›li pobÅ‚ogosÅ‚awi je kapÅ‚an (który koniecznie musi mieć jÄ…dra), stajÄ… siÄ™" ciaÅ‚emi krwiÄ… owego mężczyzny, który nigdy nie miaÅ‚ ojca.Co zrobiÅ‚by obiektywny antropolog, gdyby podczas badaÅ„ terenowych w Cambridge zetknÄ…Å‚ siÄ™ ztakim zestawem wierzeÅ„?PSYCHOLOGICZNA SKAONNOZ DO RELIGIIKoncepcja psychologicznych produktów ubocznych w naturalny sposób wyÅ‚ania siÄ™ z ważnej ibardzo intensywnie w ostatnich latach rozwijanej dziedziny wiedzy "" z psychologii ewolucyjnej80.Psychologowie ewolucyjni przyjmujÄ…, że tak jak oko jest ewolucyjnie uksztaÅ‚towanym narzÄ…dem dopatrzenia, a skrzydÅ‚a ewolucyjnie uksztaÅ‚towanym narzÄ…dem do Å‚atania mózg jest ewolucyjnieuksztaÅ‚towanym zbiorem narzÄ…dów ( modułów") sÅ‚użących do radzenia sobie z okreÅ›lonymi potrzebamizwiÄ…zanymi z przetwarzaniem informacji istnieje moduÅ‚ odpowiedzialny za relacje z krewnymi, moduÅ‚wzajemnej wymiany, moduÅ‚ empatii itd.ReligiÄ™ można w tym ujÄ™ciu traktować jako produkt ubocznyniewÅ‚aÅ›ciwego funkcjonowania kilku spoÅ›ród tych modułów, na przykÅ‚ad modułów, które odpowiadajÄ…za tworzenie teorii umysłów innych ludzi, budowanie koalicji, faworyzowanie czÅ‚onków wÅ‚asnej grupykosztem obcych"
[ Pobierz całość w formacie PDF ]