Podstrony
- Strona startowa
- Fagyas Maria Porucznik diabla (SCAN dal 872)
- Fagyas Maria Porucznik diabla (3)
- Fagyas Maria Porucznik diabla (2)
- Duenas Maria Krawcowa z Madrytu
- Fagyas Maria Porucznik diabla (4)
- Nurowska Maria Wiek samotnosci
- Maria Siemionowa 01.Wilczarz
- Pratchett Terry Nomow Ksiega Wyjscia scr
- James Clavell Ucieczka
- Zdzislaw Nowak Niezwykle przygody Hodzy Nasred (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- ines.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.* 2)Wielki dekorator Wenecji, Páolo Veronese(1528 — 1588) malomał »Ucztę m domu Szymona« parokrotnie.Obrazy jego znajdują sięm paryskim Lumrze, m galerii m Turynie,m Palazzo Ducale m Genui i m mediolańskiejBrerze.W kompozycjach tych rozminął Veronese cały dekoracyjny rozmach smej sztuki, bogactmo i mystamność renesansomych ucztWenecji.Opomieść emangeliczna o pokutnicynamaszczającej stopy Zbamiciela gubi się tutajm przepychu mystamy, m bogactmie figuri m mspaniałości strojom.Dekoracyjna szerokość i barmność cechuje»Chrystusa u Marii i Marty« J.Tintorettaz Pinakoteki monachijskiej.Rodzajomo i realistycznie potraktomał tę scenę inny malarz me-') Archivo Español de arte y archeologia.Numero 10,A.1928.El retablo de la Catedral Vieja de Salamanca.2) Kompozycje: Santi di Tito (Florencja, S.Anunziata),J.Tintoretto (Escorial, Sala Capitular), Benedetto Luti (Rzym,Galleria di S.Lucca), Romanino (Pinacoteca Martinengatu Brescji.Tej treści obraz Rubensa z r.1618 znajdujesię m petersburskim Eremitażu.fi?necki, Francesco Bassano’).Z kompozycji jegoznajdującej się m galerii Pitti me Florencji(replikę posiada galeria miedeńska), skorzystałepigon mielkiego malarstma Wenecji, TomaszDolabella, nadmorny malarz królóm polskichz dynastii Wazom, osiadły i zmarły m Kra-komie m roku 1650.»Chrystus u Marii i Marty« Dolabelli zdobirefektarz klasztoru 00.dominikanom m Kra-komie.Scena rozgryma się m izbie, którejbrak tylnej ściany, przez co otmiera się tutajmidok na daleki pagórkomaty krajobraz o bujnej roślinności.Na planie bliższym jasną plamą znaczy się postać kobiety, ciągnącej modę przystudni.Tę część kompozycji jak i całą pramąstronę obrazu skopiomał Dolabella z obrazuFrancesca Bassano, skąd przejął także na planpiermszy mysunięty kominek barokomy i rzędymetalomych talerzy oraz naczyń miedzianych,zdobiących ściany.Gruba jejmość, zajęta przy-gotomymaniem potram przy stole, pochodzirómnież z obrazu Bassana.Zmienił natomiastDolabella resztę obrazu, z myjątkiem postacichłopca, stamiającego na ziemi kosz z rybami.Gdy u Bassana — Maria i Marta mitają u progumchodzącego Nauczyciela, to nasz artysta usado-mił Chrystusa na planie piermszym, pod kolumną.') W tej treści obrazie z cyklu Giovanniego da Milanoz Santa Croce me Florencji, Marta strofuje Magdalenęz powodu jej niechęci do zajęć gospodarskich.8 8U stóp Jego usiadła zasłuchana Maria Magdalena.Za wzór do tej postaci posłużył Dolabelli obrazJ.Tintoretta, znajdujący się obecnie w Pinako-tece monachijskiej, którego twórca wysunąłrównież na plan pierwszy postacie Chrystusai dwóch niewiast, podporządkowując im resztękompozycji.W ten więc sposób, w »Chrystusieu Marii i Marty« T.Dolabelli zespoliły się oddziaływania Bassanów z wpływem Tintoretta.Powiększając obraz Francesca Bassano do rozmiarów wielkiej kompozycji dekoracyjnej, pominął Dolabella realistyczne szczegóły, jak zabite, oskubane ptactwo, walające się na ziemi krwią splamionej i zające leżące wśród jarzyn.Pod wpływem Veronesa powstała »Ucztaw domu Szymona« z kaplicy Małachowskichwkościeleśw.Trójcy oo.dominikanóww Krakowie, dzieło T.Dolabelli.Całość, z w yjątkiem postaci Marii Magdaleny, utrzymana jest w spokojnych, ciemnych tonach.Tło tworzy szara ściana, zasłonięta w znacznej części zieloną oponą.Przy stole na planie bliższymsiedziChrystuswciemno-różowejsuknii w błękitnym płaszczu; za stołem zajęłomiejsce kilka osób.Wszystkie toną w cieniu,tylko suknia najbliżej Chrystusa siedzącego faryzeusza mieni się różowymi i zielonymi barwami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]